onsdag 20 november 2013

Hur gör de egentligen?

 Jag har jagat bäver, med kameran. Det är otroligt hur de snidar och gör jätteflisor, man blir imponerad. Fast irriterad. Irriterad??? Jo, det har varit storm i Jämtland, och jag gissar att detta träd har trillat omkull. Ut i vattnet. Bävrarna, de tar inte bara ett träd. De tar massor! De behöver mat för vintern. Efter hela strandkanten ligger det lagda träd, med toppen ut. Hur gör de? Fäller så precis? Nu, efter stormen, ligger det träd åt alla håll och kanter. Idag har jag hittat minst 6 stycken till, på ett annat bra ställe, som måste tas om hand.
 Här kommer bävern upp, och så ned, riktiga vägar gör de små liven. När de far i vattnet så kan det smälla som gevärsskott.
Här ligger det bäverfällningar...
Fåren är äntligen klippta! 10 grader minus, nu blir det att fylla hösäckar och halma så de kan bädda ner sig!

4 kommentarer:

solängel sa...

Den bävern, den bävern... vi har fått mycket ved av bävern i år. Praktiskt när man inte har så mycket egen skog (men har fått lov av grannen att rensa bort bäverfällena).

Cecilia sa...

Visst är de duktiga?! Fast jag förstår att de ställer till det, vi har ju bara ca 30 m å-strand och där fäller de inte så oss stör de inte alls. Men jag tycker att det lika spännande med dem som med rovfåglar för i min del av världen har jag uppfattat bådadera som utrotade! Och så finns de där och gnager och smäller med svansarna! (Inte rovfåglarna, då!)

fale artut sa...

Här är det gott om bäver, de är fantastiska arkitekter, men förstör en hel del.

MrsUniversum sa...

Bävern har kommit tillbaka rejält. Minns det exotiska med att se bävrar på 70-talets början. Själv kallar jag dem numera naturvårdare som glesar ut träden vid åkanter så man ser vattenytan. Men visst kan det bli problem med alltför många fällen. Här finns de i ån mitt i den lilla staden...