måndag 12 december 2016

Naturmaterial

 I vävstolen John A Thulin är det 100% lin. Rimmar gör det också!
 En del av väven blev disktrasor. Där gjorde jag en del av väven glesare för att de skall torka fort. Inslag av lin. Så klippte jag ner efter 6 trasor, och solvade om varpen och väver i vanlig tuskaft. Varp lin 16/2, inslag av lin.
En liten tossa till en ännu ofödd, beställd av ena dottern som skall ge bort den så småningom. 100% ull från Värmlandsfår. Nu är de klara båda två, tvättade och redo för användning. Beskrivning från "Sticka sockor, vantar och lite till" av Erika Åberg.

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Lin och ull, alltid vackert och rätt! Jag stickar tågsockor och de är bra men dina tossor är sötare!

Cecilia sa...

Lin och ull, alltid vackert och rätt! Jag stickar tågsockor och de är bra men dina tossor är sötare!

AnJa sa...

Din disktrasa är den bästa jag haft! Ångrar nästan att jag gav bort den andra :-). Fina tossor. Ska du tova dem?

fale artut sa...

Tossorna är tvättade och torkade, de är tjocka och gosiga. Roligt att du gillar disktrasorna!