onsdag 28 november 2018

Vintrigt, lappat och lagat

 Minus 17 grader, dimfrost och rimfrost, krispigt och kallt om kinderna.
 På den stora vägen kör man som om inget kunde hända. Jag har pyntat en stor gran med virkade rundlar med reflex-garn, på en lång virkad tråd.
 Här skall det vara mera glitter och glim i form av olika reflexer, hoppas att någon hajat till och lugnar ner hastigheten! Reflex-garnet är nytt, det andra är gamla snuttar från lagret.
Lappar och lagar, bra klimatarbete! Fyra par "vanliga" byxor, två par ullbyxor som är sköna inne, nu väntar långkalsonger, en stickad tröja och en hel låda med trasiga sockor. Graden av trasighet varierar så det kan nog bli både nya fötter och stoppningar.
På lokalradion talar de idag om återbruk i julklappar och att även ge använda, begagnade saker.
Det är fint tycker jag.
I reklamen är det bara köp köp köp, och man har redan gått ut med att inköp av julklappar kommer att slå alla rekord. Det bestämmer vi själva, eller hur?
Boken Lappat och lagat är ny, och här skall det lappas och lagas, fast det brukar jag göra. Dock är det inte fel med en bok som gör saken lättare.

3 kommentarer:

KataM sa...

Jag står i kö på "Lappat och lagat" på biblioteket sedan en månad. Det ska bli spännande att få stifta bekantskap med den, kanske kan den rentav vara värd att köpa.

Cecilia sa...

Det är ju inte svårt att förstå att det är klimatsmart att lappa och laga och det kan vara lite kul. Att listigt passa in en liten fin lagning....

AnJa sa...

Ja suck! Ska försöka hålla mig ifrån stan nu fram till jul. Man blir ju tokig på all köphets! Lappa och laga är jag ingen höjdare på men får försöka bättra mig.