torsdag 24 januari 2019

Återvunna ljusstumpar och Mera Ull Åt Folket

 Jag sparar alla ljusstumpar och vi köper bara stearinljus, och nu har det smälts en hel del när vi ändå eldade i vedspisen. Formarna är köpta för ändamålet men de går ju all använda flera gånger. Häftmassa användes för att täta där veken går ut. Den är tillverkad i China och luktar ----------&!? Finns det ingen vettig häftmassa?? Den är gammal, men nu läser jag på paketen för att hitta alternativa tillverkningsland. I går tittade jag på glödlampor från Philips, de är också tillverkade i China. Jag vet att det stavas med K i Sverige men jag blir faktiskt lömsk. Ljusen blev fina, doppade dem i hett vatten så släppte de ur formarna. Alla svarta rester av vekarna klipptes före smältning, resten petades upp med en gammal gaffel. jag sorterade färger på stumparna också, även lite vaxljus-rester fick följa med.
Ull i förädlad form, födelsedagspresent som är på väg med PostNord. Stresstickade det sista framför Teven i förrgår kväll, fäste trådar, tvättade och hängde dem ovanför vedspisen innan läggdags,så de var torra i går förmiddag. En tråd ullgarn från våra får och en tråd sockgarn i foten, restgarn i skaftet. Stickor 3,5 mm.

4 kommentarer:

KataM sa...

Visst är det tillfredsställande att gjuta nya ljus av stumparna! Själv lägger jag in formen i frysen en stund, det får också ljuset att släppa.

Jag köpte ny häftmassa i december, den är av märket Pritt och är tillverkad i Storbritannien. Luktar inget heller. Fast jag kan inte ta åt mig äran av ett medvetet val, jag köpte den sort som fanns, helt enkelt.

Cecilia sa...

Listig gjutform! På 70-talet göt vi i små yoghurtburkar, men det blev alltid stora hål i..
Jag har en stumpastake och njuter av levande ljus till frukost nästan varje dag. Var lite sugen på att stöpa innan jul men kom inte till skott.
Restgarnsstrumpor på nålarna här med, men de behöver vara färdiga i april så jag kan ta det lugnt.
Kudde med gles mitt? Kanske som den andra ärvekudden hemma. Gjord i svart garn och gult flamgarn och med en tofs. Den tyckte min mamma riktigt illa om men jag älskade den! Finns det en bild på beskrivnigen?

fale artut sa...

Den finns det bild på! Jag skall kika efter beskrivningar och återkommer snarast.

fale artut sa...

Har lagt upp en bild.