tisdag 26 februari 2019

Återbrukade sockskaft och stickor i vas


 Jag brukar stå vid bänken i köket när jag pillar fram maskor på de sparade sockskaften. Där ser man bra.  Man blir så förnöjsam när man har lyckats samla upp maskorna och fått ordning på dem. Man är ju en bra bit på väg med sockarna när man gör så här. Dessutom använder man garnet maximalt. Först stoppas de tills de är sönderstoppade och sedan får skaften nytt liv. Det syns att de har tappat lite form, och därför stickas en bit ny resår innan foten tar vid.
 Sockgarn med superwash och nylon blir lite träligt tycker jag, det luddar ihop och är lite formlöst.
Då blev jag extra nöjd när jag fick till det.....
Ny fot i Opal, detta är mannens sockar. Jag har mina bästa maskplockarstickor i en vas så är utrustningen alltid nära.
Maskplockarstickor skall vara tunna så att maskorna är lätta att få på, men inte så tunna att de lätt ramlar ur. Vasen är köpt på second hand och går också att ha blommor i!
Mask-plockar-stickor
Man kan ju undra vad det är för maskar jag plockar?!

Jag har fler skaft på lagret.
De översta med rosa/gula ränder har en mörk rosa-aktig ton och är från Lorna´s Lace, Sheperd sock, ganska bra med de tappar lite färg och luddar lite.
Skaften i rött och lime/grönt är lite högre som jag gillar att ha i kängor och stövlar så att jag kan "bäsa fast" byxorna. Garnet är i hampa och ull, fina färger, skönt att ha på, men hampa är hårt och jag tror att det sliter på ullen för de höll rysansvärt dåligt. Men nya fötter skall de få.
De beige-blå är i bomull och nylon, Opal, sköna på sommaren och jag har ett nystan som skall bli fötter på dessa. Det garnet beter sig lustigt för det tovar ihop sig, inget jag köper fler gånger.
Effektivt användning av garn.
Jag har ett par sockar med gult ullgarn i skaften, förutom sockgarn.
Ullgarnet ser ut som nytt, det gör inte sockgarnet.

1 kommentar:

KataM sa...

Stoppar sockor gör jag, men skaften har jag faktiskt inte tagit vara på. Det skulle jag nog göra i framtiden.