söndag 14 juli 2019

Tomat Katja och nyspunnet garn

Den första mogna tomaten av sorten Katja kom lagom till ena barnbarnets besök under gårdagen. Han gillar att leta tomater, helt själv fick han plocka en Ola Polka och bära i en korg. Denna tomat fick följa med under dagen och togs med hem naturligtvis.
260 gram väger denna som inte passar att bära i korg någon längre stund men är vacker och god.
Garnet är spunnet av Tweed Wool, World of Wool, från mitt Tradera-köp för en tid sedan, och skall tvinnas med enfärgat garn av egen ull. Spunnet på min Lendrum.
Det är skönt att spinna!
Nu behöver tomaterna en översyn för de växer ohejdat om man inte passar dem.
Blir bra material för kompost och Bokashi. Knyter upp dem gör jag med garnrester från stickning och vävning, förutom återbrukade gröna metalltrådar, och de fästs mot sågade pinnar i olika längder som mannen gör av spillvirke.
Lyxtomater!

2 kommentarer:

KataM sa...

Det är härligt när odlingarna börjar leverera! Jag röjde bland tomaterna i växthuset i går. De växer så man inte hänger med, rena djungeln är det.

Garnet ser härligt ut. Det var länge sedan jag spann, men det får väl bli framåt vintern.

AnJa sa...

Väntar nog åxå på det här med att tänka på att spinna. Fingrarna är så svettiga att de glider runt på tangentbordet. I morgon påstås det att tempen ska sjunka till runt 20. Härligt. Idag var det 33,2 som värst.