onsdag 8 januari 2020

God Fortsättning och God stickning

 I hönshuset har vi en Bjurholmshöna som använder mig som gym. Det är väldigt bra utsikt där hos sitter. Igår hade jag kameran med mig i ett annat syfte och passade på att ta en "selfie" på mig och hönan, hon tyckte att det var en genialisk idé. Inte så praktisk för mig med en höna som fripassagerare när man skall försöka städa och plocka, ibland hasar hon ner en bit, ibland flyger hon iväg, för att en stund senare flyga tillbaka. Det är ett pittoreskt inslag i vardagen.
180 maskor upplagda för en Aftur, med fett garn från våra får. Värmlandsfåren har otroligt fet ull, garnet som är lönspunnet är tvättat i varmt vatten, men har fortfarande en del fett kvar. Man blir varm i båda hjärta och om händerna. I mönstret tänkte jag, förutom vitt Lettlopi, använda handspunnet garn och har nystat blått och grönt, med ull från egna får. I korgen finns garn i olika naturfärger, så har jag en palett att välja från.
I natt spöregnade det, på redan isig mark.
Visst har vi en underbart glänsande gård?
I en trälåda under vår trapp fann jag de absolut sista färska tomaterna, de fick förgylla måltiden med uppstekt potatis och skinka.

1 kommentar:

AnJa sa...

Vilken rolig höna! Ja sådär ser hela vår uppfart ut åxå sedan flera veckor. Man är verkligen less på att leka Bambi på hal is. T.o.m med broddar är det halkigt!