måndag 28 september 2020

Solvin på blåbär


 Blåbären har varit fantastiska i år! Min faster gjorde solvin, 1 kopp blåbär, 1 kopp socker, och fyll upp med vatten. Denna flaska är fyndad gratis, och passande för ändamålet. Den är lite större så mängden bär och socker har ökats till två dl av varje. Faster M var religiös och tillhörde Maranata, men bubblande blåbärsvin gjorde hon ibland. Det var ett pittoreskt inslag i Livet på landet och sånt man tar till sig och minns. Jag har gjort det förr, men det var några år sedan. Jag vill minnas att det skall stå tills bären hamnar på botten, vi får väl se hur det utvecklas, bubblar gör det i alla fall.

Man får lätta på korken varje dag så att det inte händer en olycka och man får blåbärsvin över fönsterbrädan och däromkring. Tre flaskor står på förädling.

1 kommentar:

Viola_T sa...

Jag minns också blåbärsvin på fönsterbrädan hos en tant i min barndoms by. Och berättelser om hur det glömts, jäst och sprutat i taket.