lördag 24 oktober 2020

Pepparrots skörd och lagerarbete

När jag talade med en av systrarna så talade hon om stekt fisk med smör och pepparrot så att snålvattnet rann.....
 Pepparrot, det har jag ju i en av lådorna, kom jag på, men jag har inte använt den.

Den hade fått hiskeliga rötter! De största tog jag med in, och har skrubbat dem. Stekte torsk i smör, och rev pepparrot. Min farbror hade pepparrot hemma i mitt lilla hem, men jag har inte ätit torsk och pepparrot förut. Det blev en stor hög med pepparrot, men man kan ju spara, tänkte jag, om det blir för starkt. Den rivna roten fick bo i en glasbåt och så försedde vi oss efter behov.

Vi hade stora behov av denna rot! Så himla-gott! Kokt potatis, brynt smör och en stor driva med riven pepparrot, det blir repris på detta idag! Tack för tips syster! De blad som fanns kvar har jag mixat med lite salt och torkat, och de doftar himmelskt! Jag hoppas att något överlever i lådan till våren, för då skall den få en fin plats i eget majestät.

Lagerarbetet består av sömnad av små kläder med tyg från lagret. Små kläder kan behöva en knapp i halslinningen. Tryckknappar fanns också på lagret, i en kakburk, det är annars tomt i alla kakburkar, de som ser ut som pärlemor. knapparna alltså. Mycket fint. Det får ju inte bli fel så jag har läst instruktioner och provat länge också väl, det måste ju bli nästan perfekt.

Agasamt är det också när man skall drämma till med hammaren, liksom oåterkalleligt. Mera prövande och testande. I min lilla sydda väska har jag en bra kulhammare som jag brukar ha till allt möjligt. Slag ett gick fint, knappen satt som .. och jag fick peta lös verktyget med en penna. Nu var det pärlemordelen.

Till slut hittade jag platsen, och hur de skulle placeras, och TJONG vad jag är säker med hammaren. Satt som Berget! Men,,,,, Vad nu,,,,, Det går ju inte att knäppa.....

Nä, smartluvan har satt pärlemodelen på INSIDAN! Där fästdelen skall vara. Den är på utsidan.

Ja, fram med mera verktyg ur väskan, mannen hastade till garaget för att bistå med fler och större verktyg, för den måste ju bort, pärlemordelen! Större är bättre och delarna gick isär, och snål som jag är, förutom klantig, så har jag använt en fin tång och rätat ut piggarna och slagit in klappen en gång till, åt rätt håll.

Tyget är randig plysch och blå ekologisk mudd, 1 tryckknapp från lagret. Mönster kommer från Sy Babykläder med KWIKSEW. Jag sydde tröja med byxor till. Storlek 0-3 månader, och boken hade jag sedan tidigare. Den är köpt begagnad men i perfekt skick.

Bild kommer inte nu för batteriet i kameran är tomt. 

Som EXTRA då det är lördag så har rådjuren ätit upp alla jordgubbsplantorna nu på morgonen.


2 kommentarer:

AnJa sa...

Tack för dagens skratt i detta oväder! Har gjort samma sak själv. Tur att du har Mannen till hjälp med de stora verktygen. Pepparrot kan jag bli tvärsugen på. Tyvärr håller inte Gubben med om att det är ätbart...

fale artut sa...

Lyckliga jag har egenodlad pepparrot i frysen och tar när jag vill ha, men Mannen är också sugen ibland.