torsdag 11 augusti 2022

Evermat, en klimatsmart investering.


 Vår grönsakstork blev väldigt trött förra året. Den lät konstigt och inget blev torrt.

Jag kikade på sådana där flashiga fyrkantiga, från USA tror jag, man kan ju inte vara utan tork när det växer grönsaker och örter som skall torkas..... Men de var då inte gratis precis!

Till Evermaten har vi mång ollor, det som man lägger det som skall torkas på. Både flata och kupade. De är ju helt oskadda. Jag skrev och frågade Evermat-försäljaren om man kan köpa bara själva fläktdelen. Det kunde man! Den är gjord i Sverige vad jag förstår, och det kändes miljövänligt att "laga" den som fanns.

Nu har jag torkad de sista potatislökarna från i fjol. Skadade lökar av årets skörd är också torkade. Det gäller att ta vara på det som blir! grönkål och örter är också torkade, och lite svamp.

Idag skall de skadade vitlökarna, av en usel skörd, blandas med persilja och bli persillade i Evermaten. Solsken på burk!

Inga kommentarer: