söndag 4 december 2022

Nytt och lagat, Saffranskaka med citronglasyr

Varpen är pådragen och inslaget är sammetsgarn från lagret. I dessa tider är man glad att det finns ett litet lager att hitta på något med! Färgerna blir därefter, men det blir säkert nöjsamt när det är klart.....
Ull är så bra, man kan laga, och laga, och laga! Vantarna är av okänt ursprung, stickade i ullgarn och mannen använder dem som promenadvantar/stadsvantar. Ibland glömmer man dock bort sig och hämtar ved eller sopar lite snö med desamma, det är inte så bra hållbarhet så det blir lätt slitage och hål....
Men då lagar man en gång till!

Recept på saffranskaka med citronglasyr, Receptet kommer från Hötorgshallen

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

3 dl socker

smör och ströbröd till formen

200 g margarin, jag tog 150 gram smör

0,5 g saffran

1,5 dl mjölk

2 ägg

Glasyr: 4 dl florsocker, 2 msk citronskal, rivet

3 msk citronsaft

ugn: 175 grader

Smörj o bröa formen

smält matfettet, stöt saffranet i mortel och blanda i fettet

Vispa ägg och socker poröst, rör ner saffransfettet och mjölken

Blanda mjöl o bakpulver och vänd ner i smeten, Häll smeten i formen

Grädda i nedre delen av ugnen 40-45 min

Rör ihop ingredienserna till glasyren som skall vara tjock men rinnande

Ringla över kakan när den svalnat och servera



 

2 kommentarer:

Anja sa...

Färgerna på den väven är helt i min smak! Och så mjukt och fint det ser ut. Vad ska det bli? För mig är du urtypen av människan som aldrig utövar slit och släng. Helt underbart! Gubben min letar en kasse/låda som funnits här sedan Hedenhös med hemstickade ullsockar av bobiner? Åxå stoppade och lagade ett antal gånger. Än har han inte hittat lådan och jag hoppas att det inte är jag som stoppat undan den på något väldigt bra ställe...
Tack för receptet Ska provas i helgen. Glad Lucia på dig och Mannen!

fale artut sa...

Det skall bli handdukar, i stället för de trista frottéhanddukarna som är som sandpapper, jag tumlar inget. Jag stryker dem så blir de något bättre. Men de är ju inte precis nya, de har blivit väldigt tunna och passar fint att klippa i bitar, zigzaga och ha som trasor! Behövs alltid! Hur ser de där disktrasorna ut som du skrev om, man kanske skall göra fler! Väva är bra när det är mörkt och kallt ute. Har ni snöat in, såg lite misstänt ut på väderrapporten...