lördag 4 februari 2023

Om man börjar med skaftet


 Då är det inte så svårt att klippa bort utslitna fötter som lagats flera gånger, och sticka nya fötter på upplockade maskor! De gula skaften är i ren ull och Uuuuunderbara, det stavas så säger äldsta dottern, så där har jag till och med lagat skaften........ Jag tror att jag skall satsa på flera skaft i ren ull. De röda är helt nya, jag började för ett drygt år sedan och glömde av dem i en projektpåse......

Jag gillar egentligen resår i skaften allt med sig, för de sitter bättre och kan vikas dubbla så blir man varm o go! Riktiga ullsockar värmer tassarna bättre i kalla vintern än vad "ullslippers" gör. Det känner man när man kryper till kojs....... Ett par skaft med nya fötter har jag på mig, så det har blivit några maskor......

Stickor 2,5mm, Opalgarn och egenfärgat garn. Mera Färg Åt Folket!

4 kommentarer:

christina sa...

Hej! För flera år sedan skrev jag till Dig att vi brukade kalla det att förfota hossor, eller så skrev jag kanske inte hossor för det är ju kanske lite väl skånskt. Nu vill jag egentligen bara säga att jag tycker att det är mycket bra om resåren kan fortsätta på ovansidan av sockan.
Hälsningar Christina

Anja sa...

Finfina sockar! Värmer bra gör det med riktig ull men man får inte stoppa dem i tvättmaskinen...

fale artut sa...

Så sant, men jag tvättar allt stickat för hand!

Cecilia sa...

Skaft ska det vara och ull! Och gärna färg, det värmer lite extra!