måndag 15 maj 2023

När löken börjar känna att det är vår

Nu är det vår, på riktigt!

En del av lökarna har blivit lite trötta, fått en grön grodd och lite mjuka delar. Jag tycker att köpt lök klarar sig sämre än egenodlad faktiskt. Dags att ta reda på de trötta lökarna så den klarar sig i evighet. Tar bort trötta delar och skär strimlor av alla sorter, torkar tillsammans på 50 grader och nu finns det bevarat, och som det doftar lök i huset!!!!!!! Det är en del stök, men mycket bättre än att slänga det hela i komposten.
 

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Äta när det är fint, ta tillvara det som går och kompostera det som inte längre går att rädda...tänk om alla gjorde så!

Anja sa...

Ja, det är mycket som borde "kretsloppas". Själv driver jag en liten hemmaloppis samtidigt som jag åker runt på loppis och köper sånt jag inte behöver. Sen hamnar det på min loppis. Och ofta plockar jag in saker från min loppis som jag kommer på att jag behöver...
Hm detta hade inte mycket med kretslopp att göra :-).