måndag 7 maj 2012

Säcktestet

När det är vår är det tid för funderingar över vilka som skall vara kvar i flocken, vilka som eventuellt skall säljas till avel, och vilka som kanske skall sållas bort. Nu har jag komit på ett finfint TEST som hjälper oss att bestämma vilka vi skall satsa på! Säcktestet! Det är inte bara ull och färg som är viktig på får, ett gott sinnelag måste de ha, det vinner alla på. Vad är då ett Säcktest? Jo, det är ganska så trångt om saligheten nu när lammen har växt på sig och är överallt. Det sölas med mat och man måste ta bort rator från foderhäckarna. Vanligtvis så medför man en rutig hösäck när man går runt där, inne i fårhuset. Då sätter jag helt enkelt ner hösäcken på närmaste fårrygg! Om fåret står kvar och inte "hispar till sig", då har det klarat testet! Då har det ett sådant sinnelag som jag letar efter! Säcken här ovan, den sydde jag till mannens ena barnbarn förra året.

1 kommentar:

AnJa sa...

Fin väska! Säcktestet ska jag prova på Gubbens katt... Säker på att han klarar det. Man kan stå på honom utan att han reagerar :-) Sorry, inte mycket kvar av lördagens smarr... I kväll hade Gubben rökt korven när jag kom hem från ett möte. Om möjligt ännu godare än före. Men, säg bara till innan ni kommer så gör vi mer godsaker!