torsdag 17 maj 2012

Tant var det här!

 När man drömmer heta drömmar om gamla hus så är det kanske ett Tant-tecken, vad vet jag... Tanter är liksom i Tiden! Classic Motor har en sommar-extra-allt-tidning, med utflyktsmål och annat läsbart. Vad finns det att läsa om där, om inte Tanten? Eller rättare sagt, Tantmuseet, i Hälsningland!
Visst är det härligt med Tanter, och hur gick det egentlígen till när man blev en själv? Virkat har jag gillat sedan tonåren, vilket var ett tag sedan. Det är ju det där med att göra själv, och använda det man har. Jag minns hur jag såg på de vuxna kvinnor som fann i min omgivning, och nog var det många Tanter. Nu ser jag att de var i min ålder!
Väskorna! De lite stränga, strama väskorna, utan bulliga former. Med rejäla lås och handtag. Och en speciell doft! Så fint att de får inrama ingången till ett museum!
De röda skorna! Jag har röda träskor......... Men ingen röd handväska, dock en röd tygväska av en gardin, med hjärtan på, och Postknapp! Röd-och-vitrutigt foder förstås! En Tant-väska! Och plåtburkar, det är så bra! Där kan man ha många bra att ha saker, tyglappar och bank, andra skatter och varför inte lite Kärringgodis, som är hårda godisar, som räcker länge! Är det inte idag det är Tantens Dag? Flaggdag, minst!!  Röd dag, jomenvisst! Länge Leve Den Svenska Tanten! Hurra, hurra, hurra, hurra!!!!!!!

3 kommentarer:

Christina sa...

Tack för tant-bloggen!Jätterätt!
Önskar att jag kunde sätta in bilder - då hade Du fått se min förklädessamling!

fale artut sa...

Tack Christina! Jag hade gärna sett dina förkläden!

AnJa sa...

Jag vill gärna bli kallad Tant! Tycker det är häftigt att vara det :-)