måndag 21 oktober 2013

Syltkok och nyrökt fisk

 Tranbär, det är ju så nyttigt! Finns i bröd och flingor, bra  i gröten och allt möjligt. Måste ju gå att plocka... Men var växer de? Jag har aldrig sett Tranbär i sin naturliga miljö. Men förra veckan fick jag ett plötsligt begär att veta mera. Jag sökte i mina böcker och på nätet. Jag vet ingen som har plockat Tranbär heller, så jag kunde inte fråga. När jag hade läst och botaniserat fick jag en ingivelse om lämplig plats att söka på. Och se, där fanns de! Några har blivit sylt, och några ligger i frysen. De minsta skall jag torka, men det tar en faslig tid! Man får gå som en som letar något borttappat men värdefullt, för de växer i mossan och syns knappt. Man få sätta på ett "Tranbärsfilter" för ögonen om man skall se dem. Små röda juveler som dyker upp här och var, lite vaxiga. Plockas frostnupna, alltså nu!

 I frysen fanns abborrar som nu ligger i köket, nyrökta!
Så här vackert kan sjön spegla sig i fönstren, om allt ligger där det ska.
I morse var det 10 grader kallt, nu blåser det ishavsvindar, brrrrr, långkalsong-väder!
Alla fåren är nu hemma, och i natt skall jag sova gott!

2 kommentarer:

AnJa sa...

Nyrökt abborre får det att vattnas i munnen! Jag har aldrig tagit tillvara tranbär men smakat sylt och det var riktigt gott.

solängel sa...

Åh, nyrökt abborre... mums!