torsdag 27 november 2014

Provstickning

 Jag har ju stickat med mitt lönspunna garn förr, så jag vet hur det beter sig. Jag funderar om jag skall använda två-trådigt, eller tre-trådigt. Och så var det färgerna! Det är dessutom roligt att göra små provstickningar! Tvåtrådigt garn, med stickor 3,5 blir 22 maskor/10 cm. Blir en stadig stickning, men inte alls stabbig. Formfast, inte så tjock, om man vill ha en jacka utanpå till exempel. Kanske gör ett prov till, med aningen grövre stickor.
 Jag har två röda nyanser till de naturfärgade. Plus en klarare röd, som är färgat på handspunnen vit ull. Rött är en varm och vacker färg. Det grå ser mjukare ut mot det röda än de övriga färgerna. Delikata problem/funderingar. Just nu lutar det åt lönspunnet garn, grått, och rött. Kanske något mera, som lyser upp....
Det är korta dagar, med kort ljus. Men ändå, lite magiskt! Jag ser flera stickningar i den bilden!

3 kommentarer:

solängel sa...

Så fint! Är det kofta det ska bli?

fale artut sa...

Kofta, eller tröja med kort knäppning, det är mycket som rör sig just nu...

Mia sa...

Så förståndig du är som lagar provlappar, jag är som regel för lat till det och det straffar sig alltid.Färgerna ser behagliga ut, gillar grått som brytning. Blir nog något fint av det.
Mörkt ja, har haft några dagar med jobb i Tromsø, korta dagar där uppe i nord. Plotsligt tycktes dagen idag här nere jättelång. Du får hålla ut, snart vänder det men mörkret gör ju advent extra mysigt :)