lördag 6 maj 2017

Blåsinstrument och växthus

 Det är roligt med ord.
 I växthuset har det varit helt fruset i ena hörnet, till vänster i bild. Jag gjorde en urgrävning för att tina upp härligheten. För att tina lite fortare kom mannen på den ljusblå att använda ett Blåsinstument! Alltså en Varmluftspistol. Som jag har blåst, och grävt, och jisses så mycket härlig jord det var, hinkar och baljor har jag fyllt med jord. Till slut kom jag ner i botten och tinade bort isen som har blivit då inte vattnet har tagit sig ut. Nu har vi fyllt med två säckar lecakulor, grov halm och jord för att få bättre dränering. På med den nu varma jorden och så planterade jag ut alla tomaterna med hjälp av mannen och barnbarnet L.
 Det är ganska fullt,och jag har inte fått ut chili och paprika än, så jag måste "bråschle".
Titta! En liten tomat, Sub Arctic Plenty heter denna tomat. I natt hat vi haft varmgrader så ingen fläkt har behövts. Annars är det bara att köra kupévärmaren på nätterna. Så LJUST det blev inne när de höga plantorna försvann. Nu skall det skolas om majs, och sättas om Chili och Paprika.

1 kommentar:

AnJa sa...

Så härligt att få ut allt från huset. Jag inser att jag sått 4 veckor för tidigt (minst) så vi lär inte se ut innan det är dags att plantera ut. Vi har ju inget växthus.