tisdag 25 juli 2017

Blommor till middag och en nyss hemkommen Stoppapparat

 Zucchini är så snälla och givande. Det blir massor av blad och överblommat till komposten, blommor att äta, och frukter att spisa färska och tillagade, och att torka för senare bruk. Man får inte glömma att plocka bort "grejen" inne i blomman, och blommorna skall vara färska. I en form ringlar man en god olja och lite pressad citron. Så gör man en liten röra, gärna med innehåll av ägg och ost. Här är det fetaost, hemägg, parmesan, hackade örter, hackat torkat kött, lite turkisk yoghurt, örtsalt och peppar. Jag använder bara teskedar när jag fyller men en sprits kan underlätta. Jag brukar försöka "sno ihop" dem lite i toppen. Så lägger jag blommorna i formen, ringlar över lite mera god olja och pressar på lite mer citron. In i ugnen, ca 200 grader, ca 15 min. Tills de får lite färg.  Njut!
Efter tips från en läsare så har jag införskaffat en Stoppapparat! Tack för tipset!

6 kommentarer:

Cecilia sa...

De där blommorna ser så goda ut!
Nästa år skippar vi morötter och liknande och satsar på rejälare grejor, bönor och zucchini, kanske.
De där stoppapparaterna är så vackra, aldrig sett ngon i bruk men tror jag förstår hur det ska gå till.

fale artut sa...

Jag har inte sett någon sådan förut, men det liknar en magisk manick. Någon gång skall den provas!! Då vi inte är så mycket för att resa är det härligt att kunna laga till någon som har anknytning till helt andra breddgrader. Färskt dessutom! 10 meter från ytterdörren, det är väl närodlat?

KataM sa...

Visste inte ens att det fanns stoppapparater. Nu blev jag våldsamt nyfiken och ha-begäret väcktes till liv ordentligt.

AnJa sa...

Tänker åxå satsa på zucchini nästa år! Stoppapparat nytt även för mig :-). Fast jag tror inte jag fick något habegär direkt (fniss).

KataM sa...

Och nu har jag en alldeles egen stoppapparat, tack vare dig. :-)

fale artut sa...

Så trevligt!