tisdag 5 september 2017

Sur och missunnsam, vad är bra för miljön?

Det är jag, och lite arg!
Det var den där satsningen på elcyklar och laddning av elbil hemma som ställde till det.
Vi behöver inget av det just för tillfället, och här i kalla nord med kyla och långa avstånd vet jag verkligen inte om det är något som står högt på önskelistan. Och så skulle jag vilja veta mera om de där batterierna som kanske inte är så miljövänliga ändå. Ibland tycks det mig som "miljösatsningar" passar bäst för människor i stad och tätorter. Elcykel tror jag inte heller att man tänker så mycket på om man har det lite sämre ställt. men för all del, jag kan ju ha fel.
  Så var det en kines i rutan, och skall kineserna tjäna extra för" miljösatsning" i Sverige? Har Kina gjort sig kända för kvalitet och miljö? Inte vet jag! Men bara transporterna gör ju att det kändes klimatovänligt. Men det är roligare och mera långsiktigt att satsa hemmavid, och dessutom skulle vi väl minska på elberoendet.  Och sånt som jag behöver, och många andra med mig, eller vill ha! (Det är väl där skon klämmer, jag är avundsjuk..........) Finns det några svensktillverkade cyklar idag? Jag kan tänka mig lite andra miljösatsningar.......
En bra svensktillverkad kompost för alla som vill ta vara på rester och odla, med klimatrabatt?
En bra torkapparat, svensktillverkad, för alla som vill torka lite förnödenheter? Och ja, jag vet att den går på el, men man slipper ha det i frysen. Och här i Jämtland är det i år omöjligt att få något torrt utan hjälp..... Potatisen torkade i solen i går, men annars är det tji.........
Bidrag om man vill kosta på en bra kamin med miljöanpassning?
Göra huset mera klimatsmart och energibesparande? Bra saker för villa- och stugägare för att spara vatten, sånt som är bra för många. 
I stället för att göra bredare vägar, och fler filer med stopp i, i storstäderna till exempel, kanske man kan dra någon väg förbi,  så att inte alla behöver "köra igenom"? Se över trafikproblemen så att det inte uppstår "vägproppar" med tusen små rondeller och ökad trafik? 
Ungefär som när man har ett litet område, bygger väg efter det, och sedan bygger man ut området, gärna med olika butiker....... Så lägger man det där det är mycket annan trafik sedan förut.
Helhetstänk, fint ord!
Hjälpa de som orkar och vill ha gårdsbutiker så att vi lättare kan köpa närproducerat? Mindre byråkrati och avgifter för dessa också! 
Se till att det finns i vart fall Basservice i alla områden i vårt avlånga land, så folk slipper åka 10 mil för att komma till banken. Säkert billigare åtgärd, och bra för många!
Skicka ut foldrar till svenska folket med tips om vatten och energibesparing, eller låt web-tidningar ha det som "dagens miljötips".
Nu har jag gnällt klart. 
Vi har fortfarande fina potatisar i vår eminenta jordkällare. På spisen står därför min fina blå stekgryta, till bredden fylld med riven potatis, små rivna Zucchini och tärnad majrova. De fräses lätt i olivolja och smör, läggs i frysförpackningar, och används som soppbas i vinter. Skalen av potatisen kokas i en annan kastrull, med potatistärningar, till hönsgröt. I en annan kastrull är det nykokta potatistärningar som skall pressas och bli kroppkakor. På vedspisen har vi värmt en stor kastrull med riktigt varmt vatten, som håller värmen och är bra till all disk.


2 kommentarer:

AnJa sa...

Du är så klok att om fler vore som du vore världen mycket bättre! Jag längtar redan till nästa odlingsår. Ska bli så kul att få planera utifrån årets erfarenheter.

Ann-Sofie sa...

Det är svårt att inte hålla med.