lördag 10 februari 2018

Grattis Charlotte,Fållade handdukar och Sotaren kommer



 Vilken morgon, Charlotte Kalla tog GULD! GRATTIS!!
Väven är nedklippt och klippt i bitar, storleken bestäms av inslaget. Två stycken har fått mjukt inslag. En med ekologisk bomull och en i grövre effektgarn lin/bomull. Alla är inte lika fascinerade av lin som jag.
 När man använder restgarner blir det verkligen unika produkter. Jag är väldigt nöjd med randningen, varpen har olika grovlek i garnerna, bomull och cottolin, sked 50/10. 1 tråd i solv, 2 trådar i rör. Det ger en levande yta och jag tror att det skulle bli fint i en gardinkappa. Fållat har jag gjort på min gamla symaskin, hankarna är handvävda men inte av mig. Dessutom hittade jag linneväv som fick bli två bakhanddukar/kökshanddukar. Hopsydda på mitten enligt gammal modell, praktisk om man väver smalt.handdukarna med lin i inslag är randiga utan andra färginslag.
 Vi har ju en del snö, och på det branta taket på huset rasade det mesta ner, utom det som är vid stegen till skorstenen. Naturligtvis kommer sotaren i början på februari när det är kallt och mycket snö, dessutom is fläckvis. En stor väg av snö har det blivit av vind och snö, och det där vill man ju ta bort så att sotaren kommer fram. Om man lever med en fd backhoppare så räds han inte höga höjder, men jag tycker att det är lite onödigt vanskligt och håller alla tummar jag har.
En gigantisk hög blev det som nu är bortskottad och blev en jättehög som kunde användas som snöhäst, lastbil och raket som man kan åka till Mars (jordkällaren) och Jupiter (inuti Jordkällaren) med, igår när en rar 4-åring var på besök.
Sotaren var fantastisk, dessutom bröt han på finska vilket är plus, och det är ett sant nöja att elda i nysotad spis.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Jösses vilka snöhögar! Och jag som tycker jag har mycket snö. Otroligt fin väv! Och nu kan vi lägga till ett grattis till Samuelsson. Höll på att få hjärtinfarkt vid sista skyttet... Snart dax för sprinten. Vi får fortsätta hålla tummar.

fale artut sa...

Sprinten gick ju fintfint! Men skyttet missade vi. Men mera snö har vi fått, heja!