onsdag 5 juni 2019

Ananasfiber och annat spinnbart

Ananasfibrer!!!!
 När man är sjuk så blir hjärnan lite emot en och det är lite extra rörigt. Någon stygg krumelur har gjort mig sällskap och håller mig vaken om natten. Det är ju ljust dygnet runt så det gör inte så mycket. Men träligt är det! Det gamla kaklet från det rivna huset har fått en ny plats runt spiskåpan hos grannen. Ingen bild än..... men när vi kikade på en husannons, vi skall inte köpa något!,  så såg jag kaklet i en blå nyans! Detta hus var byggt 1912 enligt uppgift, på vårt kakel står det 1934.
 Visst är det häftigt när det finns lite gammeldom kvar att njuta av!
 Årets första tomat är plockad! Venus!
Jag hittade en fin samling fibrer för spinnrocken på Tradera. De flesta har jag provat förut men det ligger en vit kokong i mitten på höger sida och det är ANANASFIBRER!
Någon gång i början på 1900-talen använde man detta av väva tyg av, man har även använt det till fiskenät. I Filippinerna finns det fortfarande kvar om jag har förstått det rätt. Det var mycket intressant, och den skall jag spinna och väva av. Bilden högst upp är lånad av Textile Today.

1 kommentar:

AnJa sa...

Så fint spinnfynd du har gjort!