fredag 28 juni 2019

Värt att veta om mänskligheten och vårt agerande

Det går framåt i köket. Tanken är att det skall fungera över tid även om man i dagsläget inte vet hur det skall användas. Tanken är att det av något i princip obrukbart skall gå att göra något verkligen brukbart. Återbruk, med tillsatt nytt material. Man skall få plats med det man behöver, och man skall kunna laga mat, och elda för värme och mat om det blir elavbrott.
Igår var vi utan el i sex timmar.
Ett rejält detektivarbete, sade man hos elleverantören, som inte kunde säga med säkerhet var felet låg. Åttahundra kunder drabbades. En del längre tid än vi.
Då var vi glada för vår vedspis och kokade både potatis och ägg till sillmiddagen. Senare kokade vi kaffe på samma vis, med sista kranvatten som fanns.
Potatisen skrubbades och kokades i regnvatten, och även äggen kokades i regnvatten.
Vi har ju som tur är fått en hel del regn. Annars har vi en bäck och en älv i närheten.
Vid sju kom strömmen tillbaka en halvtimme ungefär. Jag gick ut och stängde åt hönsen, en kyckling fattades så vi var ute och letade en lång stund. Bara lite fjädrar fann vi. ?!?!?!??????? Så kan det vara. Usch!
När vi kom in igen hade vi ingen ström, och jag blev så sur på mig själv för att jag inte tappat upp vatten att ha i kylen, för dricksvatten saknar man verkligen utan el, då går inte vattenpumpen.
Vi delade en liten flaska julmust till sillmiddagen, lite som julbord....
Vid halv tolv var jag ute och letade kyckling igen, även om jag hade så stora förhoppningar, hönsmamman letade inte sin kyckling, jag tror att hon visste att den var borta.
I morse hittade jag lite fler fjädrar och det är säkert en katt av större modell som varit framme.
Så det är bara att gå vidare. Med en del snyft..

Ibland läser man saker som får en att haja till.
Man måste veta saker för att kunna ta ställning och välja.
Matbehovet ökar i  världen.
 I Sverige bebyggs eller asfalteras 600 ha jordbruksmark/år. Källa: LAND
Internet står för 10% av världens elförbrukning. Källa: Jämtlands Tidning
Servrarna som behövs för uppkoppling drar kolossala mängder energi, förutom vår uppkopplade tid.

Förr användes inte mycket el för att bygga, nu är det el-sågar av olika slag, skruvdragare, spikpistoler och laddningsbara kåpor med musik.......
Tänk så mycket som har förändrats på tjugo år.
Intressant att lyssna på: Kjellsorterat, Kossornas planet
Intressant att se på: Ice on Fire, HBO

1 kommentar:

AnJa sa...

Mycket intressant inlägg!. synd med kycklingen! Köket blir ju finfint!