söndag 18 augusti 2019

Bästa blommorna och Odla mera

 När jag fyllde år för många år sedan fick jag en kruka med liljor i. Dessa har nu bott på tre ställen, och de blommar mer och mer för varje år. Perfekt att lyxa till med i en bukett, i sällskap med Blågull.
När man odlar själv plastbantar man oerhört mycket för jag tror att snart allt i grönsaksväg ligger i plast i butiken. Vi kikade på Planet Plast- med Line på SVT1, och då slog det mig att det är ett Gyllene miljötips, Odla Mera Själv!
Det finns så mycket man kan odla, om man bara väljer något så har man ändå bidragit på olika vis. Och gott är det att plocka sin egen mat.
Nu kan man plocka in varierande grönsaker varje dag, tomater som har en lite svacka just nu, lite bönor från växthuset, lite paprika, lite chili, som i dag blir chilisalt så i stort sett allt är inplockat, gyllenbär och med ett ägg eller två så kan man göra god mat.
Varför inte en frittata? Frästa grönsaker, allt vad man har, förutom ovanstående passar morötter, lök, kålrabbi, rovor, zucchini, ärtor av olika slag mm. Malabarspenaten är god i allt, såser och röror av olika slag. Krydda, lägges i form klädd med smörgåspapper, som också kan användas att rita mönster på, fast inte precis samma bit...   Rör ihop ägg med lite vatten, buljong, eller lite vitt vin, krydda lite, häll över den frästa röran, in i ugnen på 200 grader i ca 12 minuter, tills allt har "stannat".
Skär i bitar och njut. kan ätas kall som varm.
Till en lite större form för brukar jag använda 8 ägg, smeten skall knappt täcka det frästa.
Man kan lugnt säga att skörderesultatet varierar i år.
Zucchinin har blivit tre små hittills. Ärtorna är sena men ser bra ut. Blir dock inte så mycket som i fjol. Jämtlands gråärt ser dock fin ut! Morötterna är väldigt sena men har kommit i gång något. Kålen är nästan ingenting, kålrabbin ser OK ut trots angrepp, kanske kan det bli lite svart- och grönkål att plocka. Havtorn blir det väldigt lite av. Jordgubbarna hade en kort period, nu är det bara knorpor. Smultronen har varit ganska fina. Jordärtskockorna har tagit över och finns på fler ställen än det var tänkt. Bondbönorna är sena men klarar sig ju trots kallare vader så jag hoppas, hoppas.
Vitlöken blev väldigt lite, löken klarade sig bättre. De små tänkte jag spara till utsäde, om jag kommer ihåg det... Av vitlöken har jag beställt andra sorter än förut, jag provade två nya i fjol och de har klarat sig ganska bra, Stephan och Vaclav. Fanns inte Ekologisk men så får det bli.

6 kommentarer:

AnJa sa...

Liljor är majestätiska! Ja odlingsresultatet har varit annorlunda i år. Vi fick dåligt med sallad, eller rättare sagt några flygfän käkade hål på det mesta. Salladslöken är pyttig såväl som morötter och rödbetor obefintliga. Dillen kommer och en del gul lök. Hoppas på potatisen. Det är tre år sedan vi hade en bra skörd. Ser ganska lovande ut trots allt ogräs som denna kropp inte orkat ta hand om.

KataM sa...

Vilka fantastiska liljor!

Tomater och paprika får jag mycket, och gurkor hade jag rätt gott om en period, men annars är det väldigt magert. Plasten till trots är det skönt att det finns grönsaker att köpa när odlingarna inte vill sig.

Hörde förresten någon prata om det där med plast och grönsaker på radio härom dagen. Hon sa att i vissa fall kan faktiskt plast vara en bra idé ur klimatsynpunkt, i alla fall om man har en fungerande plaståtervinning. Hon tog gurkor som exempel; oplastade blir de snabbt mjuka och tråkiga och slängs bort i stället för att ätas. Eftersom klimatpåverkan av att odla gurkan är större än plastens belastning på miljön, är inplastning bra i det fallet. Det är verkligen inte lätt att försöka göra rätt med något så komplext som miljön!

fale artut sa...

Det är bra med många infallsvinklar.
Om man har tur kan man med gott resultat odla lite gurka själv, jag är ingen gurkmänniska även om jag försöker varje år.
Dessutom tänker jag att de där Västeråsgurkorna faktisk aldrig är inplastade, det beror också på gurksort. Här plastar jag bara den skurna änden på gurkan. Morötterna får ligga på tork när vi köper dem i påse, när våra egna är slut, annars blir de slemmiga och ledsna.
Återvinning är bra och man undrar varför det finns länder som inte sopsorterar.
Jag ser en skillnad i den ombyggda butiken här, mycket mera är packat för att passa i de nya "kylskåpen". Man ser inte vad som är dåligt och då kan man få med sig en hel del oönskat hem, och mycket plast. Dessutom gick något fel så alla kylarna med ost, fisk, kött mm blev för varma och allt fick gå till ? Skräp förmodar jag.
Det är bra att det talas mera om ämnet, man kommer alltid på något mera man kan göra, eller inte göra.
Ursprungsmärkning skulle jag vilja ha mycket mera av!

MrsUniversum sa...

Underbart när snyggblommor som man gillar förökar sig sakteliga. Dina liljor är verkligt vackra!
Odla själv är bra men jag tycker det är svårt med förvaring av vissa grönsaker. Odlingsåret blev inte som andra år och det är intressant. Allt grodde inte och efter omsådd har det inte hunnit så långt. Det är mest ettåriga blommor som tvekat. Praktvädd och annat grodde inte. Luktärtorna har inte börjat blomma.
Och något så enkelt som sallat ger dålig skörd. Ingen dill eller persilja kom upp men väl squash, rödbetor, palsternackor, bondbönor, mangold och faktiskt vitlöken blev bra - satte ner den i slutet av november förra året. Det är spännande att odla. Frilandsgurkan blev inte lika stor skörd som i fjol men idag ska här läggas in gurka. Makens favorit!

De förvaringskärl av hårdplast som finns använder jag utan skam men även av glas och emalj. Mjukplast minskar betydligt, numera behövs ytterst sällan köpas plastkassar i affären då begagnade stoppas i flergångstygkassen och återanvänds vid storhandlande. Det går att lära om :-)

fale artut sa...

Ja, men visst är det så. Tygkassar har vi använt i mer än tio år. Ibland är de praktiska, plastkassarna, så vi har en låda med gamla kassar, vill inte slänga dem om de behövs någon gång!
Vi har en eminent potatiskällare. den är Guld! Purjolöken skärs i bitar och fryses in. Mycket kör jag i mixer och torkar till kryddor, lökblast, smålök, gamla lökar. persilja, allt grönt som går att hitta i princip. En del förvälls och fryses in. Grönsaksröror är toppen! Passar på allt från pizza till grytor, eller att knäcka ägg i och stoppa in i ugnen.
Men förvaring är ett aber, jag håller med.
Det är bra att dela med sig av sina erfarenheter!
Skruvburkar är märkta numera så man vet vad man kan ha dem till och jag använder sådana till både infrysning och textil förvaring.

Ulrika sa...

Jag ser såå fram emot livet på gården, vi tänker odla mycket grönsaker.

När du torkar, hur gör du då? Har du en sån där torkmaskin eller torkar du i ugnen eller..?