torsdag 22 augusti 2019

En studie i grönt, mestadels

Bondbönan, den är fin. Men sen i år. De här står mellan de nyplanterade Havtornsbuskarna som fortfarande är små. Blandade sorter, här blir det varmt och inte så blåsigt. Det verkar ha varit fint för Bondbönorna.
Fröbomberna som jag gjorde i våras och planterade med ena barnbarnet har varit till stor glädje, där det inte blev för torrt. Blåsten torkar ut fort. Så, Bland Havtorn Och Bondbönor, vilken fin boktitel!, står det klint i blått och lila, vallmo i rött och lila, gurkört i blått, och det är så fantastiskt FINT!
Vilt och vackert! 
Jag älskar vallmo, i alla dess former.

 Ordningsam som jag egentligen är, fast det inte märks så ofta, satte jag bondbönor Solberga på en plätt, intill satte jag gråärt Solberga, och bortåt/nedåt satte jag jordärtskockor som vi flyttade från en hög med material från det urgrävda kashuset. På resterande avlånga  upphöjda jordplätt satte jag rabarber och vallört. Bredvid ärtorna fick några mindre träd stå som skydd för den isande vinden, alla ärtorna fick pinnar att klättra på. Mycket ordningsamt och trevligt. Men sedan hände något, ärtorna har fullständigt gått bananas och växt in i de där träden, det som var en ganska smal och liten plantering av ärtor är nu ett helt ärtmoln. I alltihopa fanns gott om plats så fröbomb finns utsatt och den har grott. Vallmo, ringblomma och gurkört tittat fram här och var i havet av grönt.
 Så underbart RUFSIG och HÄRLIG! Så känner jag mig ibland!
 Dessa bondbönor är smått skrattretande, de kan var lite olika, bruna, vita och gröna, nästan lila, höga, röda eller vita blommor, fem eller tio bönor, stora och små. Hängande och mera upprätta, och ALLT där emellan! De ger också mycket material att berika sin jord med. Baljorna klipper jag i småbitar och förpassar till Bokashin, resten klipper jag i bitar och vänder ner i jorden.
Express är en bra sort, från Runåbergs, Bondbönan Arne jag satt i år men den är inte alls färdig utan blommar i massor, det finns massor av sorter att prova och blommorna doftar jättegott. Topparna på plantorna kan kokas och ätas med smör. Solberga är en bra sort här, och de röda är vackra vid blomning. Kan sås tidigt då det tål kyligare väder, även på hösten så jag hoppas att de hinner bli klara. De är fina som utfyllnad i det mesta och jättegoda till fisk.
Mera Frön Åt Folket!!

1 kommentar:

AnJa sa...

Fina bilder och jag tycker dina sockerärt är fantastiska! Mina blev åxå bra och många i år.