lördag 21 september 2019

Håll Sverige Rent ! World Cleanup Day, Planet Plast

Om man går 1 kilometer efter den stora vägen här kan man bli berikad på detta vis! Det vill säga om man tittar i dikena och plockar upp det man ser. Alla gör verkligen inte det. Tydligen! Skräp plockar jag när jag ser, det känns rätt. Men detta var i mesta laget på den korta sträckan! Men vad slänger folk efter vägen, vad är det som blir för betungande att ta med sig i bilen?
Mycket snusförpackningar, och cigaretter. Alla dosor var från Knox, Snusbolaget. Då jag skickat mail med bifogad bild fick jag svar fort. Jag frågade vad de gör för att minska miljöpåverkan.
Svaret jag fick från Snusbolaget var: Tack för att Du håller Sverige rent, och att dosorna kan sorteras och slängas.
Ja, det förstår jag, men det är ju inte jag som snusar.
 Dosorna är av plast. Måste vara tungt att frakta sju kilometer till och slänga i återvinningen!
Man slänger och så finns det inte? Cigarettpaketen innehåller ju också filter på fimparna som också slängs, de innehåller en massa onyttigt och förmultnar inte. Jag föreslog för Miljöpartiet att man kan ha en märkning med Håll Sverige Rent för att påminna om att de inte skall ligga ute och skräpa. JA, jag hade lite tid över den dagen. Det var så äckligt, en stor petflaska innehöll massor av fimpar och vatten som rann ut, så äckligt.
En oanvänd säck för matavfall, det var ju humoristiskt! En microfibertrasa, glass och godisförpackningar som också är av plast.

Ekologiskt kaffe! Ja visst, och när kaffet är slut slänger vi alltihopa genom bilrutan och ut i grönskan!
Plastlock och sugrör plockar jag nästan varje dag. En oöppnad kaffeförpackning Gevalia för kaffemaskin? Här fanns även en glasbit och ett lock med en "propeller" i, en stor rulle metalltråd tog jag inte med mig.......
Swedish Match fick samma förfrågan som Snusbolaget, och därifrån fick jag ett fantastiskt svar, fast ingen av förpackningarna var deras.
Pappdosorna är gjorda av återvunnet papper, man har i större städer med Swedish Match-butik ett återvinningssystem med pant, där panten som går som gåva till Stiftelsen Håll Sverige Rent.
Ett långt och fint svar som jag har tackat för.
Nedskräpning är straffbart men "småskräp" som plast och fimpar räknas inte.
Inte så effektivt för miljön, om jag får säga så.
Jag brukar utrusta mig med en begagnad plastpåse att ta skräp i, man vet aldrig när det behövs!
En hel back sorterad och slängd i Återvinningen.
Här i Kommunen är det grejor på G: matrester skall samlas in påse, om man inte har kompost. Det skall anmälas i sådana fall, Klart!!

1 kommentar:

AnJa sa...

Ja det är helt obegripligt att man bara kastar iväg skräpet från bl.a. bilen. Så duktiga ni är som gör en insats!