fredag 3 april 2020

Det bidde ingen tröja, det bidde ett par trosor

 Hos Bibbis textil finns en tävling med tre presentkort!
Jag klippte till tyg för att sy tröjor till mannen. Men det blev ju också lite "spill" och då klippte jag till två par trosor! Hade matchande resår från Jonic textil sedan tidigare. Nu kör vi!
 Mönster från LG-sömnad.
Sidsömmarna sys med smal zig-zag, 1,5-2
Min gamla trotjänare! Husqvarna Prisma 990Textil
Resåren i midjan sys med trestegs-zigzag, man kan ha klämmor i stället för nålar. Jag mätte till ca 4/5 av längden till resåren. Resårer är väldigt olika!
Så kan man putsa sömsmånen efter behov
Benresåren sydde jag på från rätsidan, med smal zigzag,
intill "spetsen", som jag vill skall synas,
Ungefär så här.
Så viker man sömsmån och resår inåt, ser till att spetsdelen syns och kommer lite utanför, och syr fast med trestegs-zigzag. Bilderna är klickbara.
Klart! Nu syr vi på och skickar bilder till Bibbis Textil, som har tävling med presentkort!
En UNDERBAR idé tycker jag!

1 kommentar:

AnJa sa...

Fina! Ska detta eländesvirus hålla på i månader är det väl det man får ta till. Har aldrig provat att sy trosor men tror nog att jag har tyger i gömmorna som skulle passa. Sköt om er och ha det fint!