tisdag 16 juni 2020

Bjurholmshöns och Bondbönan Arne

 Vår fina höna, som brukar sitta på min axel, har nu ruvat fram kycklingar och fyra stycken små liv finns nu i hönshuset. Två kycklingar till skulle det ha varit men en MördarHöna av annan ras fick tag på dem och så var de inte mer. Det är något att tänka på, inte en god egenskap att ha på individer i en flock, en helt grotesk upplevelse måste jag säga. men nu är de alltså fyra, två mörkare , en grå, en gul som hade lite skal kvar på rumpan och fick en lite spray med varmt vatten så att det släppte. Inga bilder på dessa än, bara gammeldom! Den grå är vår tupp, han har fyllt tre år.
 Förra året fick jag tag på några bondbönor av sorten ARNE, en del kom från  föreninen Sesam och några köpte jag hos Impecta. Förra året var ingen bra bondböne-säsong men jag sparade ändå några bönor för utsäde, de bäst utvecklade skidorna från de bästa plantorna, närmare bestämt 95 stycken.
De har torkats länge och väl, man får plocka ur bönorna när det blir så fuktigt som det blev här i fjol. Dessa satte jag i en rejäl låda och har vårdat dem ömt, jag hoppades att några skulle gro i vart fall.
Och det gjorde de! Av 95 bönor kom 91 upp! De är nu placerade på två ställen, 18 plantor långt från allt annat så att jag skall kunna ta mer utsäde utan risk för inblandning av andra bönor.
Mera Bönor Åt Folket!

1 kommentar:

AnJa sa...

Ser underbart ut med dessa bönor! Men usch att hönor kan vara så elaka mot varann. Skulle vara helmysigt att ha lite höns och ägg men Gubben vill vara fri att kunna åka med husbilen och vi har inte någon som kan ta hand om dem när vi är borta...