måndag 26 februari 2024

Vårstök och övervintrad chili

Vår och vår...

Man blir lite gladare i sinnet när ljuset kommer tillbaka! När man syr tröjor och annat blir det ofta små bitar kvar. I helgen har jag klippt trosor av rester, små och större, och skall använda sånt som finns och göra något användbart. Tyget är ena dotterns så hon får nya färgglada trosor att använda.

En lång vinter har vi haft, och vinter är det, men som positiv Jämta måste man se det ljusa i tillvaron! Dagarna är längre, snön har rasat av taken nästan överallt, (och mycket snö är skottat av taken i vinter, bara som parentes), fåglarna kvittrar i trädtopparna, de första fröna är sådda. Och Jordfabriken i växthuset är igång! En del gjorde jag i höstas. men nu har jag tinat upp jord i sparade krukor och lagt i balja varvad med bokashi. I växthuset ser det ut som på bilden nedan. Småved ligger på tork.

I vinter har det varit kallt och snöigt. I våra gamla fönster blir det is på rutorna och inte så varmt precis. I höstas sparade jag fem chiliplantor på vinst och förlust. De har alla klarat vintern och blommar! Nu är de omsatta och jag hoppas att de inte dör av chock! Så vi har faktiskt använt lite färsk chili hela vintern. Belysningen har bestått av vanliga fönsterlampor i lagom utsträckning.

 

Inga kommentarer: