söndag 22 januari 2012

Nyspunnet, Ren Ny Ull

Det här är den ljusa ullen från förra inlägget, inte rent vit, melerat i vit/grå/beige. Från början sorterade jag bort denna för att göra tovningsull eller stoppull, men när den var tvättad blev den så go att den inte gick att låta bli. Den är tvättad i enbart vatten, och bara ett bad. Då återstår lite fett i ullen, och därför är det spännande att se hur garnet blir efter tvätt. Jag måste bara kolla hur sticksigt det är..... Jag rafsade till härvan om halsen, sedan kom sonen och jag glömde bort att den hängde där, varm och go. En bra stund gick jag omkring på det viset. Så sticksig är den INTE.
Här ligger den otvättad bredvid Systrarna Bus spunna ull. De hade långa, långa fibrer, blanka, och inte alls någon direkt underull. Garnet är blankt, men också mindre luftigt. Långa fibrer som tvinnas många gånger med få korta fibrer blir förmodligen så. Så lammullsgarn och lammullsgarn behöver inte alls vara lika! Färgen på den ljusare påminner lite om vår fina halm ser jag nu!
Tvättade och torra. 80 gram ljust garn, 150 meter, 70 gram svart garn, 110 meter. Men så svårt det är att fota! Och svart garn i synnerhet. Här evighetssnöar det som vanligt, gråare än grått och då kan man spinna en fjällmorgon. Det kan man se hos UllMaja

3 kommentarer:

Mia sa...

Du lagar alltid så härliga garner och så extra kul det måste vara när uppkommet är dina egna lamm :)

SF sa...

Åh vilka vackra garner!

fale artut sa...

Egen ull är GULD!