tisdag 25 augusti 2015

Örtsalt och Trasmatta

 Favoriträdisor, stora, vackra och inte alls träiga fast de har blivit stora. Easter Egg, från Impecta
 Ludde Lump, det blir det när jag väver på ladugårdsbotten. Trasorna dammar och det klipps lite här, och lite där. Och allt får fara på golvet, och så kryper jag runt ibland och letar igen golvet......Väven skall klippas ned innan hösten kommer, så nu är en matta till klar. Det är ena barnbarnet som har valt färger, vi ritade på papper med vaxkritor. Han gillar klara färger, och här går det ton i ton utan egentliga randningar. Mycket roligt att väva!
 Blått, grönt och gult......
 ...mot orange. Jag tror att den blir 1,70 lång, och den skall bli en present. Barnbarnet som har ritat fyller år i september. Perfekt återbruk av tyger!
Här tas det tillvara: Örtsalt i olika varianter. Det luktar väldigt gott hos oss, men mycket!!
Jag kör örterna i mixer, tillsätter salt och kör tills det blir en massa. Breder ut den på smörgåspapper på en bricka och så får det torka medan jag pillar i den ibland. Tar ett tag men det gör ju inget.
Jag har använt allt möjligt, olika blandningar i alla. Lökblast av schalottenlok och vitlök har jag använt, basilika, dill, oregano, bladpersilja, svartvinbärsblad, gräslök, timjan säker en del som jag har glömt för tillfället.

Inga kommentarer: