torsdag 3 september 2015

Kålsäng!

 När jag växte upp, och fick följa med mamma för att lära mig ogräsets olika skepnader och gallringens vedermödor, fick jag också lära mig att det heter KÅLSÄNG. Jag trodde i min enfald att alla sade så. Nu visade det sig att det är ett fåtal, det finns fler grönsaksland och  köksland. eller länder, haha, än det finns kålsängar! Kålsäng är ett bra namn, och i synnerhet här, och i år, för den har växt ohejdat. flera korgar med svartkål är skördade, och den växer ett tag till. broccolin smakade fantastiskt, och så även kålrabbin. Mamma ler i sin himmel, det är jag säker på. Jag har ju provat att varpa också, det är så nervöst när man inte har gjort det sedan förra århundradet. Det är lin i vapen, och det är ju lite extra. Det är roligt att fundera ut varp-ordningen och kombinera färger. När den lilla vävstolen, John A Thulin. är tom så skall denna dras på. Det blir en nervös. men spännande dag.

 Potatisen är ju så sen, för några veckor sedan såg den ut så här, i alla fall blasten. Nu blommar det för fullt, och är otroligt frodigt. Hoppas att det dröjer någon vecka innan det fryser...... Längst ner till höger är Jordärtskockorna, och de är över en meter höga fast utsädet var väldigt knorpigt och lite mögligt. Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli något alls.
Örtsalt har jag gjort i flera omgångar, det blir vansinnigt gott, och det blir så grönt när man kryddar med det. En riktig glädjespridare!

2 kommentarer:

AnJa sa...

Önskar mig en mamma med odlarintresse, men det kanske är lite väl sent i livet att fixa till det :-). Upptäckte häromdagen att både morötter och lök försvunnit i allt ogräs... Väl sent att fixa till det med, men bättre sent än aldrig. Vilken njutning att ha din fina grönska utan ogräs!

fale artut sa...

Åja, nog finns det en del ogräs! Men jag är ju för mångfald!