onsdag 1 februari 2017

Ur led är tiden, köp mera frön!!


 Det går fort att bli van, och det är svårt att gå tillbaka, tänker jag, som är lite "annars". Det har varit dåligt odlingsväder i södra Europa, eller, det har snöat på apelsinträd och citronträd. Jag, som älskar apelsiner, och citroner, och oliver, tänker att det vore en katastrof om det är kallt så länge att träden tar skada.I vinter kan vi äta mera bär ur frysen, så vi klarar oss, och äter massor av apelsiner så länge det finns. Det tar lång tid att få nya träd att bära frukt, och det känns hemskt!
På radion berättade de att det i grönsaksdiskarna nu saknas sallad, ruccolasallad till exempel, Hur skall man då kunna göra pizza?
Jag ser inga problem alls med det. Jag har möjlighet att odla ruccolasallad till sommaren om jag skulle vilja, och det kommer nog ny i butikerna senare, när odlingsklimatet i södra Europa kommer tillbaka, när det blir vår. I södra Europa har det nog inte varit så vanligt med odling i vintertid förut. De har stora anläggningar med växthus som behöver både vatten och ljus nu på vintern, men det vet väl alla redan.Vi blir så vana att allting finns jämt, så det blir en "katastrof" om något saknas. Fast det egentligen inte borde finnas där. Om man tänker klimatsmart är det bättre kvalitet på burktomater av fin kvalitet än de vattenskadade, växthusdrivna tomater som ligger i grönsaksdisken. Nu när ljuset kommer kan vi sätta lite frön och grodda, så får vi egna fräscha vitaminer, utan frakt. Man kan ju inte säga att det på något sätt är normalt att det skall finnas allting jämt. Vi som lever i lyx hade en liten glassburk med tomatröra, i den var det också morot, selleri, lök och andra grönsaker från odlingarna. Den smakar mycket! Har kokat länge! Och har man inte egna tomater så går det fint att köpa svenska tomater och göra ett kok. På pizzan kan man lägga allt möjligt, det finns svamp, korv, ostar, lök, räkor, feferoni, tomatpuré, burktomat, köttfärs, på fönsterbrädan odlad krasse, groddar, tunt skivad potatis,ananas, det är bara fantasin som sätter gränser. Det är väl den man får ta till när när det blir brist på det man saknar.
På pizzabotten som hade hemmagjord deg lade vi förutom tomatsåsen makrill i tomat! Och svensk ost, och egenodlad gul lök i fina strimlor. Svensk ost ovanpå. och svensk vitkål i pizzasalladen.
Jag tänker att det är bortglömt det här med "säsongsvaror", att svensk vitkål går att lagra över vintern, att det är därför vi odlar så mycket rotfrukt och lök i vårt fina land, som går bra att förvara och lagra länge. Vi skulle göra korvgryta i går, det gick fyra potatisar som ovan, en bit korv av Jämtländsk god kvalitet, lite torkad broccoli, vitkål, torkad purjolök för på affären finns bara holländsk och de har mycket saker i sina odlingar, torkad tomat, torkad svartkål och torkade nypon. Torkade nypon skall jag ha mera av, de kan man ha i allting, bröd, gröt, grytor.
 Här saknar vi inte grönsaker, vi har fortfarande  torkad zucchini,fryst och torkad broccoli, torkad purjolök, fryst och torkad svartkål, torkade tomater, morötter, gul lök, schalottenlök, jordärtskockor, vitlök, nypon, och massor av ört- och grönsakskryddor. Jag tror att de sista ärtorna och bönorna hamnade i magen i veckan. Det har varit en riktig höjdare, med ärtor och bönor från landet, förvällda och frysta i små förpackningar.
Vi har också roat oss med att se på lyxfällan. Jag som skickar en slant varje månad till Läkare utan gränser, blir helt paff när jag ser hur mycket pengar som läggs på FETT, SOCKER och RÖK! Ännu mer intressant blir det när reklamen kommer! KÖP! Möbler! Kosttillskott! Dammsugare! Helt sjukt, när det är Lyxfällan, Hälsa och Ekonomi det gäller!
Jo, jag noterar också, att i Lyxfällan verkar det inte vara mängden GARN, TYG eller FRÖN, som är problemet!!!!!!!!
Därför har jag gjort några beställningar, och har bestämt mig för att notera noga om sorter och resultat, och försöka odla det som ger mest substans för insatsen.

Nu har jag gnällt färdigt, Tack för din tid!

6 kommentarer:

KataM sa...

Det här var ett bra gnäll, funderar mycket i samma banor själv. När jag läste om hur odlingarna i södra Europa fryser, tänkte jag med tacksamhet på mina egenodlade grönsaker. Tomater, squash, aubergine, paprika, ärtor, bönor, kål av olika slag, spenat, rucola, lök, purjo, vitlök och kryddörter, samt lite frukt och bär, finns fryst, torkat eller färskt i tillräcklig mängd för att förmodligen räcka tills jag kan börja skörda igen i sommar. Jag känner mig rik. :-)

Lillemor sa...

Bra inlägg, särskilt slutklämmen om garn och frön.

AnJa sa...

TYcker om när du gnäller för det är alltid klokt gnäll. Önskar jag var lika bra att odla som ni är. Gurka, tomater klarar vi oss fint utan men jag saknar vissa gröna sallader. Och de som finns är ju hutlöst dyra nu, så det får gå utan. Vitkål, morötter och vitlök kan man klara sig långt på.

fale artut sa...

På Runåbergs fröer finns det finfina fröpåsar med blandad sallad, plock och huvudsallad av goda sorter, i många färger, som kan stå hela sommaren, och tål en del kyla! Jag bredsår i omgångar, och drar upp lite inne när det blir lite mera vår.

Cecilia sa...

Håller med helt och hållet! De där hemska tomaterna man kan köpa såhär års, ingen idé. Dessutom har de eventuellt flugit flygplan.
I min ica finns fortfarande svenska äpplen, både cox orange och ingrid-marie. Och jag måste komma igång med odlingar vid stugan...

fale artut sa...

Svenska äpplen är en välsignelse, och det finns här också. Att vara flexibel och kreativ har man alltid nytta av!