fredag 21 september 2018

Höst i Jämtland

 Vintersquasch Rondini, inte så  tokigt om man tänker på omständigheterna. Går att lagra 3-4 månader enligt uppgift. Den är ny för i år. Frön från Runåbergs fröer. Den är ganska småväxt och lätt att skydda om det blir kyligt. Den största är 9*10 cm, väger 450 gram. KUL! Krassen kom inte alls i år, ringblommorna blev ett fåtal.
 Träden ändrar färg och färgerna är intensiva, härligt.
 En nästan turkos svamp.
 Målar panel från lagret, Falu rödfärg.
 Skrapar gamla fönster och dessvärre spräckte jag en ruta. Morr.
Solrosorna, på höstpromenaden med barnbarnet R. Mera Solrosor Åt Folket!

3 kommentarer:

AnJa sa...

Vilka läckra frukter. Härlig färg! På tal om färg, vi har aldrig haft så vackra höstfärger som i år som jag minns. Det sägs att det beror på den varma sommaren och den ljumma hösten. Det sprakar om träden, så som jag minns det från när jag bodde i Bergslagen. Solrosor är vackra! Men de påminner mig fortfarande om begravningen av min lillebror som dog i en bilolycka när han var 29 år. Hela kyrkan var smyckad med solrosor. Det har gått över 20 år sedan dess men minnet sitter som etsat i själen.

KataM sa...

Vilken fin vintersquash.Och ännu finare blev det med ringblommorna som ett smycke. :-)

Otur med fönstret, men det är vanskligt att hålla på med glas. Jag blir alltid lite nervös av sådant.

Cecilia sa...

Härlig skörd. Jo, det har vuxit lite olika i år.
Här har inte ens börjat bli gult och gräset bara växer och växer...