onsdag 5 december 2018

Återbruk och anteckningsblock

 När yngsta dottern flyttade så hamnade denna gardinkappa i den del av packningen som kom hit. Den köptes på 70-talet och är av god finsk kvalitet. Det blev två gardinkappor, en var hur lång som helst och räckte över en hel vägg med fönster och balkongdörr. Senare delades den i två och har använts på olika bo-ställen. Nu är den tvättad och struken, två kappor hittade jag, och vi får se vad de vill bli. De ser ut precis som när de köptes! De har gröna kanalband, nu finns det väl bara blekt och oblekt.
Kakel från det gamla huset. Det sitter en hel del bruk på baksidan på en del, och hur får man bort det?
Dagens miljötips:
Anteckningsblock:
Av alla papper som kommer och har enfärgad otryckt baksida, även papper som skrivs ut som adresser och det blir mycket spill av, gör vi anteckningsblock, i lösbladssystem. De klipps i lagom stora bitar och ställs i en plastkub och är lätta och ta för sig när man behöver.Bra för miljön.
 Vår skrivare skriver också ut på båda sidor när man väl har hittat den funktionen, spar papper i mängder!

3 kommentarer:

KataM sa...

Vilket vackert kakel.

Jag gör anteckningspapper på samma sätt som du. Tänker ibland på när datorerna gjorde sitt intåg och alla pratade om framtidens papperslösa kontor. Det ingen räknade med då, var väl att skrivarna skulle bli var mans egendom. Nu känns det som om vi badar i papper, så det är skönt att kunna använda dem igen, innan det går till pappersinsamlingen.

fale artut sa...

Jag vet ingen som kluddrar så intensivt på papper som jag, det är på båda sidor, och åt alla håll. Bra, för det är bara jag som vet vad det står! Sedan kan man tända upp i spisen med dem, skönt!

AnJa sa...

Ja tänk att man trodde att pappersförstörelsen skulle försvinna i och med datorn intåg... Jag brukar återanvända kuvert åxå och skriva inköpslistor på innan vi eldar upp dem. Fiffigt att lägga klippta lappar i en låda färdigt att använda! Fantastisk kvalité ser det ut att vara på gardinen. Och vilket fint kakel! Ingen aning om hur man kan få bort bruket. Googla som min Gubbe brukar säga :-).