lördag 15 februari 2020

Färg som förgiftar, textilindustri i Bangladesh

grafik Helén Rasmusen
En viktig sak, en livsnödvändig vara, för allt liv, är vatten. Det är fullständigt obegripligt att det produceras textilier till oss i Västvärlden som förstör vatten och omgivande miljö, och som förgiftar både människor och djur bland annat i Bangladesh och Turkiet.
 Mellan 2014 och 2019 har importen av textil till Sverige från Bangladesh ÖKAT med 64%. 
Ett 50-tal företag finns på listan, bland annat de som syns ovan. Jag tänker att vi här också har ett ansvar, vi som köper dessa varor. Företagen som köper in dem och delar ut vinsterna till aktieägarna och sig själva, har de funderat på vilka insatser som skulle kunna göras? Vi är nog delaktiga på många vis. I våra pensionspengar finns det säkert pengar placerade i dessa företag. Kanske även i den egna aktieportföljen. Här skulle man verkligen vilja se en insats, för människorna som bor där, men också för oss själva. 


Foto Niclas Hammarström

10000-30000 liter vatten 
1 kilo kemikalier används för att producera 1 kilo textil.
80% av klimatpåverkan i svensk klädkonsumtion kommer från produktionsfasen.
80% av Bangladeshs export kommer från textilindustrin vilken gör att den viktig för landet. 
Kritiska röster har svårt att göra sig hörda.
Tungmetaller är vanligt i textilfärg, de "snällare" färgerna är kanske inte på mode, miljörörelsen borde ha massor av jobb här!
Hett, orenat vatten, fyllt av olika ämnen som förstör miljön hamnar vattendrag och jord.

Vad kan vi göra?

2 kommentarer:

KataM sa...

Det känns som om textilindustrins stora miljöpåverkan har flugit ganska mycket under radarn hittills. Bra att det börjat uppmärksammas! Ju mer jag får veta, desto mer mörkrädd blir jag. Och många mörkrädda människor är nog vad som krävs, för det handlar om stora pengar, så industrin kommer knappast att ändra sig om inte vi konsumenter går före.

AnJa sa...

Jag är inte den som bidrar till så mycket miljöpåverkan. Det värsta jag vet är att köpa kläder så jag sliter friskt på de jag har. Men det är verkligen hemskt hur mycket klädindustrin påverkar klimatet!