söndag 2 februari 2020

Rondeller, virkade i bomullsgarn

 Bomullsrondeller, att använda flera gånger, virkade i bomullsgarn. Detta är rester från barnens tröjor, och garnet hette Safari. Jag har gjort några i Bianca, men det är ett lite hårdare garn då det är merceriserat, jag har också gjort några  i ett annat garn med rester av fröskal, mjukt och helt obehandlat. Beskrivningar finns på nätet, jag har använt stolpar, en del har fasta maskor runt om, och tanken är att de skall testas i olika sammanhang. Jag tänker mig insektsbett, när man skall tvätta med alsolsprit, då är de nog perfekta. Tål nog säkert kokning, men minst 60 grader i vart fall, och man kan ju ta en balja med hett vatten och tvätta dem för hand, eller en kastrull men diskmedel eller två och värma på ordentligt. jag såg köpbara i frotté med tvättråd 40 grader och det låter lite snålt.
Det skall skickas  till Härjedalen och utprovas där så får vi se hur det fungerar.
Det tog mig ca 10 minuter att få en sådan klar....


När jag ända hade botaniserat i gömmorna efter bomullsgarn
 så kom jag på att grytlapparna inte är så skojiga längre, varför inte göra
 ett stickprov och se om det kan bli något att skydda sina små fingrar med. Det gör så in i aftonsången ONT att bränna sig! Safari och Bianca-typ, två trådar
 stickor 2,5 mm. verkar kunna fungera som bruksgrytlapp!
Det vaxade tyget fungerar bra att täcka de överblivna pannkakorna med! Ser fint ut i kylskåpet också!

Inga kommentarer: