fredag 27 mars 2020

Ansys

Att vara Ansys, det är som att vara "helt upp i hejsan".
När man behöver mera fat och krukor till alla plantorna, har hala stövlar eftersom man inte kan ha broddar i hönshuset, och det är blankis som vanligt, går och letar i växthuset och HITTAR många fina fat, och så tappar man hinken med blomfat i backen så att alla går sönder utom ett. Fult.
När man vet att man har en sak, men inte har någon aning om vart man har lagt den.
Eller när något blir helt galet hur man än gör, och särskilt om dagen fortsätter så.
När man hör saker som känns helt komplett galet och man inte kan göra något åt det.
När tuppen gal och gal och blir helt kollrig, då är han ansys.
Lättare, ganska kontrollerad, galenskap.
Var orden kommer ifrån?
Jamska, från Jämtland.

Men, har hittat en översättning Ansys- Ivrig

Så skulle inte jag översätta mitt ansys.
Men jag är en äkta Jamte sedan generationer tillbaka.
Men där jag växte upp talade vi inte Jamska.
Det har kommit in senare.
Jag har alltså översatt "mitt" ansys.


1 kommentar:

KataM sa...

Tack för förklaringen! Den gjorde du bra, nu förstår jag nog rätt väl vad det betyder. Jag gillar sådana där dialektala ord som inte riktigt kan översättas rakt av.