onsdag 18 mars 2020

Ispromenader och Luktärter

 På de dagliga promenaderna kunde vi igår njuta av svanarnas återkomst, men idag ville de inte vara med på bild. Det är underbart att ha egna strövområden i tider som dessa. Vägen till isen på älven är glashal av stenhård is. Solen värmer lite lätt och det doftar friskt. Vi som bor efter vägen råkas under promenaderna och har lite trevligt umgänge på lagom avstånd ute i det fria.
 Moln är fascinerande!!
I postlådan fanns ett UNDERBART litet paket med luktärtsfrön! Odlingsråd medföljer och de är lagda i frysen enligt avsändarens anvisningar, då håller de länge. Visst är de vackra, fröpåsarna? Några skall få komma fram om någon vecka, och bli ljuvlig fägring att se fram emot. Frön är underbart att sysselsätta sig med i dessa virus-tider. Chili och paprika behöver skolas om för andra gången, spännande! idag har jag satt kryddörter, tomater skolades om igår och då blev det plats i såbrättena. Jag kör med kuber, de kan delas och bli flera plantor av varje kub. Inte så jordigt som det kan bli annars. Jord är väldigt flyktigt, tvättstugan såg inte så fin ut när blommorna var omplanterade......... men blommorna blev fina!

2 kommentarer:

KataM sa...

Så du planterar också om i tvättstugan! Jag har inget annat rum att vara i med det, men där är trångt, så jag får passa mig så att inte tvätten blir smutsig igen.

Skulle också behöva ägna mig åt omskolning, men jorden börjar ta slut och jag är förkyld och får så vackert hålla mig på hemmaplan. Vill inte riktigt be grannen att släpa hem jord åt mig, det räcker så bra att jag får hjälp med maten. Hoppas jag snart blir symtomfri.

AnJa sa...

Har du kommit så långt med tomaterna redan! Här har jag inte ens sått dem ännu. Men 3 fina gurkplantor står på tillväxt under växtbelysningen. Härliga vinterbilder!