onsdag 19 augusti 2020

I mitt lilla hem, där jag bodde hemma, en gård i Jämtland, till salu

 En liten by i Jämtland, här slutar allmän väg och närheten till naturen är optimal. Här växte jag upp, och för ett antal år sedan sålde vi vår föräldragård. Den har varit fritidsboende sedan dess, men inte genom vår försorg, däremot sorg. Nu är husen , ladugården, vedboden med ett litet isolerat rum och en lada till salu, mark 3,5 ha, lämplig för odling, slåtter och bete.
 Husen har renoverats och jag känner ju inte igen mig, men här är "bryggstugan" där min farfar bodde när jag var liten, senare bodde min farbror och faster här. Här var det en speciell känsla, lågt i tak, särskilt på övervåningen och min farbror Laurentius hade fullt med blommor överallt! Köttätande växter, femöringar, pelargoner, amaryllisar, jag allt man kan tänka sig. bord och stolar kommer från mitt föräldrahem, det stora huset.
Här är hallen idet stora huset, till höger är de två stegen som leder upp på botten, alltså vinden, Där uppe finns ett rum, och mycket vind att inreda! Där fanns en gammal handvevad mangel när jag var liten och där hängde mamma tvätt på vintern. Där fanns också kakförrådet vid juletid!
Mammas kök såg inte ut så här, men det är samma kök.
 Utsikt över blånande berg och soligt, om än annorlunda. Vi hade kökssoffan där skåpen står.
 Köket i det lilla huset är också omgjort, ljust och luftigt som gjort för blommor. Här var ett litet sovrum till vänster vid den öppnade väggen, och rakt fram vardagsrum, med bäddsoffa där faster sov om natten. Där inne trivdes både gardenia och brunfelsia, gardenian hade julpynt till jul. Där såg jag på färgteve, simning och familjen Flinta, ja, lyxigt värre! Hemma i Stora huset fanns svart-vit teve ett tag till....
 Här var alltså Bäddsoffa och teve, och blommor, och en vit elefant i keramik som stod på en kista, som jag har nu. Utanför växte pepparrot, vinbär och syrener.
 På övervåningen i det lilla huset finns denna fina anpassade dörr med personlighet, ett litet badrum finns också, förutom ett sovrum.
 Mitt i bild ser man husen till vänster och ladugården till höger på andra sidan vägen, här har det odlats potatis och jordgubbar i mängder. Marken går rakt ner från byggnaderna, mot en angränsande bäck. Allt i ett stycke.
 Husen från vägen.
 Kammar´n som mamma sade, pappa sade sal´n. Men vi har ingen sal, sa mamma alltid.
Telefonrummet, där jag och min äldre syster sov i våningssäng, senare sov jag där själv, och innan sov några av de andra syskonen där. Här på gården var det alltid liv och rörelse, mycket folk, fika och mat.
Ladugården är rak och fin fortfarande. Jag hoppas och ber att det skall finnas någon som kan ta sig an detta, och gärna vill bo och verka mitt i naturen. Sök på Hemnet, Jämtland, Bräcke Kommun. Mäklare Ludvig & Co.
Höns, Värmlandsfår, Potatis, Grönsaker, eller andra möjligheter, fram med nygnuggade geniknölar, möjlighet att hyra ut på sommaren för fiske, jakt, friluftsliv mm.
Idag den 7 oktober, såg jag att det är bud på fastigheten. Jag håller tummen för att det är någon som vill bo för sig, på riktigt. Bärodling skulle också fungera fint, och biodling.

3 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Ditt inlägg här väcker även mina minnen. Så likt mitt barndomshem, inte till utseende utan livet där. Känner så väl igen det där med mangel på vinden och kakförråd inför julen, ja även kläder på tork om vintern trots att jag bor i Österbotten Finland och du i Sverige. Dessutom Brunfelsia fanns även med i fler omgångar under min uppväxt. Väldig trevligt att bli påmind om livet i barndomen. Mitt barndomshem är borta numera men håller tummarna att någon tar sig an gården du visar. Ha det gott där borta.

AnJa sa...

Men så underbart fint! Åh, jag skulle gärna flytta dit! Vilken nostalgikick. Hoppas att det blir omhändertaget av några som förstår att vårda det.

fale artut sa...

Fastigheten är såld, jag håller tummarna.