söndag 7 januari 2024

Mycket vinter har vi God fortsättning på 2024


 Kallt, snöigt

Vackert och sårbart. På bilden syns Lofsdalen. Bilden lånad av ena dottern.


Blått, kallt och vackert. Vi eldar i vedspisen och lagar mat på den, värmer diskvatten och oss själva. Kokar kaffe och häller i termos för att utnyttja värmen och veden. Det är en väldig skillnad på hur mycket ved det går åt när det är minus 32 och runt 10 grader kallt. Ändå har vi elelement och elförbrukningen stiger drastiskt. Vi försöker hushållera för det är många som behöver el. Vi matar fåglar, o ekorren är här och förser sig. Mycket fågelmat går det! Dagarna är korta, ljuset för fåglarna är bara ca 6 timmar, en lång natt att kura i. Man ser att de sitter i de lägre täta tallarna, kanske är det varmare där.

Renarna går över ägorna, rådjuren likaså. Alla har svårt att hitta föda så det räcker. Vackert och krispigt, men sårbart. Vattnet fryser, dubbla vantar o dubbla sockar i skorna. Lager på lager av ull och vindtäta plagg när man skall ut. Ulliga maskor på stickorna, lyxigt att kunna göra egna värmande plagg! 

Jag minns när nylonskjortorna kom. Strykfritt! Men kallt som 17 på vintern och varmt och svettigt på sommaren.

Jag fick fina hemmasydda trosor av en tant på byn, med sk. ankstjärt, alltså massor av spetsar på baken, av nylon. Lilla mamma som skulle vara så duktig och göra fint skulle stryka dem, och det blev ett hål i baken! Nylon!



3 kommentarer:

Anja sa...

Hej Fina Fale! Fint att se dig, det var länge sedan. Jag samlar saker att blogga om i en lista som blir allt längre, men för mig kommer jag inte. Tänk om jag skulle ta tjuren vid hornen just precis i detta ögonblick? Jo jag tror baske mig det! Jag saknar ju att blogga. Kram!

Cecilia sa...

God fortsättning! Ja, kallt har ni haft det och vi med fast inte alls som ni, förstås. Enbenta helg i stugan och Ojoj så mycket ved det gick åt! Du skriver vackert och kylan.
Pappa hade nylonskjortor, smidigt att tvätta men hu för att ha på kroppen!
Du frågade i oktober (!) om jag tyckte tågsockorna var bra… syskonbarnen har uttryckt sin förtjusning men de kanske mest är artiga. Fast två har bett om nya när första paret blivit för små. Men det är svårt att få dem riktigt små, drops baby merino och stickor 2, och jag stickar ändå hårt. Ibland minskar jag till 36 maskor och bara 3 räta varv i tvärpartierna, men då blir de liksom inte så töjbara.

fale artut sa...

Tack för det!
Jag har stickat ett par och skrev i nytt inlägg hur jag gjorde, de är tänkta för nyfödd i denna bistra vinter.