tisdag 30 januari 2024

Mera ull åt folket, Kokt ull för varma stunder

Kokt ull, visst låter det lustigt? Det är i detta fall stickad ull som valkats, och blir tätare. Blir ett ganska mjukt tyg med någon liten elastisk känsla.
Jag har en kjol i detta gosiga material, och det är grejor när det är kallt, men ser också fint ut om man vill ha kjol och en fin tröja till. Jag har haft den rätt länge och tänkte sy mig en till. I mitt lager finns grå kokt ull, jag har ritat av den befintliga kjolen och gjort ett gratismönster.
För att spara på tyg o pengar så blir det en söm på mitten, fram eller bak vet jag inte än.
jag funderar på ett blankt foder men har inte bestämt mig, men risken finns att den hakar upp sig i ulliga kalsonger eller vad man nu har under...... Den håller också formen bättre med ett foder.
Funderar också på en mudd upptill? Om man syr ihop den med foder och kjol går det ju väldigt geschvint, om det inte blir för tjockt och oformligt. Mitt inköpta tyg är mycket tjockare än den köpta kjolens. 
Kulnålen är ditsatt, tråden framtagen, Jukin står på bordet i köket, nu kör vi!
Kjolen på bilden är lånad, med karuschaband och något rakare i modellen än vad jag tänkt.

 

Inga kommentarer: