fredag 19 januari 2024

Tågsockor och krislåda

Mycket prat om krislåda och att reda sig själv hjälpligt i händelse av nöd eller kris. I min Krislåda är det saker att lappa och laga med. Att använda det som finns. Tyg, tråd o garn!! Till att börja med. Min krislåda är lite All Over The Place som prinsen sade om känslorna när första barnet föddes. Denna lampskärm har gått lite varm kan man säga och tyget har förintats fläckvis. Fantastiskt fin skärm Kontaktade en tapetserare för att ta reda på om någon kunde fixa till den, men det lyckades inte. Den blev stående. Tills jag fick ett ryck och tänkte att det vore roligt att kunna använda lampan. Först pillades allt tyg bort.
Av fådda tygstuvar i dubbelt tunt bomullstyg med broderi i naturvitt sydde jag en "kjol", som rynkades ihop upptill. Så sydde jag ett lock, dubbelt, och nålade tätt. Sydde på maskin.
nertill har kjolen kanal för resår, eller karuschaband som vi säger i Jämtland. Den är inte alls så fin som den tjusiga original-skärmen, men nu kan vi använda lampan igen!
Ullfrotté är varmt och bra men slits verkligen i vårt klimat! Men sockgarn! Sockgarn! Det är grejor när man lagar sina värmande benkläder! Det fyller bra och har samma känsla som tyget. Man kan stoppa glest över tunna partier, och när det blir HÅL stickar man sig en lapp och syr på! Man spar massor av pengar och resurser på det! Och blir varm!

Jag stickad Tågsockar till en lite nyfödd tös. Jag använde stickor 2,5mm, 36 maskor, och i resårvarven stickade jag 8 varv i stället för 12, foten blev ca 9 cm hel. De blev fina och förhoppningsvis värmande, även om det är för kallt ute för småfolk när det är minus 30. Men man kan ha sockar både nu och då.

Jag använde sockgarn och det är mitt första par av dessa sockor.

Lånad bild!


 

3 kommentarer:

Anja sa...

Jag tycker den lamskärmen blev jättefin! En vit skärm ger åxå så vackert ljus. Ja, tänk vad det har exploderat detta kristänk sedan ÖB sa de "be(t)vingade orden"!. Förra året höll jag en studiecirkel i Hemberedskap som blev lyckad. Vi blev så bra på att (i teorin) veta vad vi behövde ta tag i i praktiken. Fortfarande har inga PET-flaskor med vatten hamnat i frysen... Det stör mig enormt mycket alla dessa online-butiker som nu poppar upp med "vi har allt som du behöver kit" "köp vår krislåda" "snygg väska på köpet". VEM bryr sig om en snygg väska den dag ryssen kommer :-). Men som vi bor har vi tänkt mycket och ordnat för t.ex. snöstorm, långt elavbrott etc. Det måste man ju så här i obygden. Medicinlager. Tankade bilar. Matförråd. Batterier. Laddade powerbanks och en hel del till.
Begåvade med ca 39 cm snö till på ett drygt dygn var mitt största problem hur jag skulle få mitt kortbenta dagbarn att bajsa! Och blåste attan gjorde det åxå... Varje gång han påstod att han behövde ut blev det att skotta en gång nerför trappan och ut samt en fyrkant som jag tyckte var alldeles nog stor för en liten bichon. Det tyckte inte han! Inte förrän Gubben tog fram traktorn och skottade upp hela gården behagade den lilla skurken springa ut och göra sina behov :-). Kram på dig!

Cecilia sa...

Även våra krislaget är all over the place. I stan har vi just nu inget vatten och det är dumt, ska rättas till i veckan.
Lampan blev fin! Trevligt att åtgärda.
Jag stickar tågsockor nu, inte mindre än tre gravida kollegor! Jag kör denna gång 40 maskor men stickor 2mm, blir nog lagom till hösten, för det är vår- eller sommarbarn.

fale artut sa...

Rolig modell att sticka och flexibel så de räcker ett tag. Kul med olika varianter! Inget vatten är inte kul alls!