torsdag 4 februari 2016

Himmel och vävstol

 Idag har vi varit ute på vidda, och på väg hem var himlen så vacker. Jag tog kort genom bilrutan.
 Vi har satt upp en vävstol, igen! hos yngsta dottern. Hon som fick en vävstol i somras och satte igång en vävfrossa hos sin mamma, och nu är det sjätte vävstolen vi fraktar. Den hon fick förut var inte helt snäll och gav en hel del stickor. Om man tycker om att skapa skall man ha bra verktyg och material. Denna är svensk och gjord i Strängnäs, man kan väva en knapp meters bredd och den är rejäl och lagom stor.
 Det är en aning av vår i luften, det är fortfarande lite ljus kvar när klockan är halv fyra, härligt!

 Himlen är magisk!
 I Glimåkra-vävstolen hemma ser det ut så här. På tygbommen växer det, och i en bok med gröna tips och recept såg jag en bild på en trasduk, en duk för utebruk son inte blåser bort så lätt. Det måste jag ju bara testa! Jag väver i mattväven med enkla trasor i bomull och då blir duken ca 73 cm bred, lagom för våra utebord som vi har varit ute och traskat i snön för att mäta, De står för närvarande i båthuset och strax utanför. Vi får väl se hur det blir, men tanken var god tycker jag.
Här tänker jag sommarhimmel med ulliga moln!

2 kommentarer:

Ullemor sa...

Oj så fina bilder du visar - alltid. Och den där "sommarhimmeln" var helt rätt.

fale artut sa...

Tackar, har en snäll kamera!