fredag 20 maj 2016

Gammal vävstol

Jag har aldrig sett någon liknande vävstol. Någon som vet vad man väver på en sådan? Hur gammal den kan vara?

 Jag såg den på Tradera, och den var till salu här i Jämtland.
 Den är nästan en meter hög, 60 cm djup och knappt 40 cm bred.
Lite häftig tycker jag, men jag köpte den faktiskt inte. Här är det snö i luften, så det är en fin dag att drömma och nya textila äventyr. Igår klippte jag ner mattväven, så Glimåkran är naken och ledsen. Vad skall vi göra åt det,tro?
Jag har hittat en bild på en Golvvävstol, som kom efter den stående vävstolen, som inte har några trampor. Någon gång under 1700-talet kanske? 

5 kommentarer:

MrsUniversum sa...

Jag har förstås ingen aning men spännande ser den ut.
Kanske något sådant här ;-): http://bastmattan.blogspot.se/2016/05/konstnarlig-frihet.html

KataM sa...

Den påminner faktiskt om en vävstol som jag såg utanför en secondhand-affär härförleden. På den satt en lapp som uppmanade den som visste vad det var att komma in och berätta. Jag blev väldigt nyfiken, så nu hoppas jag att du får svar av någon som vet.

fale artut sa...

MrsUniversum: Tack för länktips! Utsökt inlägg! Den är använd, denna vävstol, jag ser solven och bommarna som går att spänna. Jag tänkte sadeljord eller något... Vi får se om någon vet! Dem kanske är helt genialisk!

Cecilia sa...

Aldrig sett något liknande! Hoppas att någon köper den och låter den komma till sin rätt!

Lillemor sa...

Min första tanke var band av något slag. Så det där med sadelgjord låter inte så dumt.