tisdag 9 augusti 2016

Skall vi plocka in lite middag? Rädda den Svenska Ärtan!

Nu kan man göra mycket gott av det som finns i land och lådor. Norrländsk korv i korvgrytan är ju Extra Allt! Bondbönor är väldigt gott, det måste jag verkligen odla fler gånger. Det är klurigt att veta när de skall tas in, men när baljorna blir lite "blanka" och fläckiga,  då är bönorna fina och har lagom tjockt skal. Lätt kokta med smör som fått en sky av örtsalt, det är verkligen himmelskt!
Fönster, det är en hel vetenskap. Detta är gammalt, med blåsor i glaset. Färgen har jag noga valt..
nej, nu ljuger jag igen... Det har jag inte, men skrapat, och putsat, för ommålning, det har jag gjort.

Så undrar jag om inte den Svenska Staten har ansvar för den Svenska Maten? Hur är det möjligt att den Svenska Ärtan är på väg att försvinna? Får man lägga ner en fullt fungerande fabrik för Livets Nödtorft med Svenskodlade Ärtor bara hur som helst?
Lika ------- som att Arlas höjdare har fått lönepåslag och bonus, medan de som förser dem med råvaror går på knäna.
Hallå, Miljöpartiet! Miljöministern! Har vi ingen Matminister? Men en Näringsministern har vi! Har vi för få ministrar eller vad är det för FEL? Bert Karlsson, vill han inte ha en fabrik för Svenska Ärtor?

4 kommentarer:

KataM sa...

Tänkte på så sent som i går att nästa år ska jag odla mycket mer spritärtor, så jag har för vinterns behov. För inte tänker jag köpa utländska i affären. Jag tycker att det är helt horribelt att vi importerar hälften av den mat vi äter. Är det något ett land borde vara självförsörjande på, är det väl den mat befolkningen behöver för sin överlevnad.

Maria sa...

Undviker att köpa Findusprodukter (om det finns alternativ) efter nedläggningen av ärtfabriken i Skåne.

Cecilia sa...

Blir så trött...har missat det där med ärtorna...hur går det nu med reklamen med "ärthjärnan" och ärtsorten Ebba, döpt efter hans fru? Nä, vi borde ha en matminister. Det finns barn vars föräldrar sett till att de som specialkost i skolan får riktig mat. Galet att inte alla barn får det!

AnJa sa...

Ja, man kan verkligen bli vansinnig på allt tokigt som händer och sker. Nobelpriset till den som hittar en lösning på alla tokigheter vad gäller jordbruket i Sverige!