lördag 29 oktober 2016

Förvaring av textila redskap

 Jisses, nu har jag snart alla hus på Torpet som förvaring för mina textila redskap, vävstolar, varp, lådor med ull och tyg, men det låter vi vara så länge. Jag tänkte på AnJas inlägg, om förvaring av stickor och annat som är förhållandevis smått och behöver sin plats för att kunna hittas. På 80-talet köpte jag två fodral i manchester, ett kort för virknålar som ser ut så här och används flitigt. det är ett genialiskt redskap, användbart i nästa alla situationer... Det långa var för Jumperstickor och det har jag inte många av numera. Fodralet är dock kvar men inte just här för dagen. Strumpstickor och korta jumperstickor av bambu har jag i ett fodral som jag har sytt, som rullas ihop och knyts med ett gammalt band. De röda stickorna i metall som syns i bild har ett fodral av genomskinlig plast och kartong med dragkedja, där finns också fler stickor i olika färger och storlekar. De är köpta i fodral och det är ganska praktiskt. De där rundstickorna är värst, olika fabrikat, spetsar och lösa vajrar och hela rundstickor, de får vara i ett fack i ett skåp.
Det är som gjort för irritation med alla delar, längder och fabrikat, suck. Några av dem är köpta i fodral och de får vara där när jag minns var jag har hittat dem..... Mudden ovan är stickad i vitt handspunnet garn av alpacka och blått alpacka från Du Store Alpacka, virkad kant av handspunnet garn avVärmlandsfår, den andra mudden har mera vitt men det är bara jag som skall ha dem så det gör inget.
Såna här tygpåsar är utmärkta för allt möjligt, i denna hamnade en del av mina verktyg! Här ryms oanade mängder av små tänger och annat som är helt ovärderligt att hitta när man behöver det.

1 kommentar:

AnJa sa...

Tack för alla bra förslag! Jag sydde ett fodral som man rullade ihop av vaxduk för ett antal år sedan, det hade jag glömt... Tror jag tyckte det var lite för styvt så jag har väl lagt det på en fiffig plats...