torsdag 13 oktober 2016

Slutskördat, tar hand om tomaterna

Nu är allt inplockat, utom Jordärtskockorna, som är väldigt gröna fortfarande. 4 kalla grader är det idag, och när det blir varma grader skall de upp också.
Tomaterna har jag sorterat. Alla "ofärdiga", dåligt utvecklade, fick bli tomatmarmelad, med vanilj, saffran och citron. Så väldigt god på macka med ost! Och jag som inte alls gillar marmelad!
Övriga har jag sorterat i mognadsgrad. De allra grönaste lägger längst ner i en kartong med tidningspapper i botten. Ett glest lager, så tidningspapper ovanpå, tomaterna som är mindre gröna i nästa lager, och så fortsätter jag. De som har fått lite färg lägger jag i köksfönstret, när de är nästan klara hamnar de i skafferiet. När det blir många mogna torkar jag lite i Evermaten, så finns det i lagret att njuta av.
Vi äter också färska tomater på macka, i sallad och stekta röror med grönsaker. De tomater som ligger i tidningsförvaring sorteras två gånger i veckan, ibland blir de röda fortare än man tror och de som blir dåliga vill man plocka bort.
Kartongen står under trappan , dörren dit finns i skafferiet och där är det svalt. Förhoppningsvis har vi tomater till november i alla fall.
Tomaten Tiny Tim har inte gett något bra resultat här hos oss, så den får utgå nästa år.
Gurkor blev det inte många av, men goda. Löken blev jättefin, utom purjolöken, den är tunn och nästa år tror jag att det blir mer gul- och schalottenlök. Vitlök har vi redan satt. Ekologisk och konventionell, lite nya sorter för att prova.
I frysen finns ganska mycket grönsaksröror, och det har varit en lyckat odlingssäsong.
Den sista grönkålen plockade jag i förrgår, likaså mangold och svartkål. Den åt vi upp som stekt med råstekt potatis och zucchini.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Jag kan tänka mig att ni känner er rika nu! En dröm för mig är att ha ett litet växthus just för tomater och gurka. Någon gång kanske...

fale artut sa...

Problemet med Ett växthus och tomater OCH gurka är att de inte trivs tillsammans. men egna tomater är ljuvligt, och de mognar inne om det blir för kallt ute. Det finns snabba sorter, kolla det! Ja, vi känner oss rika, så mycket egenodlat har vi aldrig haft på lagret!