onsdag 26 april 2017

Jordfabriken är öppen

 Bukashin, ny för året, den tömmer jag i stora baljor i växthuset. Jag hade en odlingslåda med gammal jord ute och eftersom innehållet i den har tinat så har jag burit in jorden i växthuset. Den blandas med bukashi när den har jäst färdigt, efter två veckor. Den stora grå baljan är först ut, jag fick tömma den på tyg först. Här skall inte köpas i onödan! Det skall vara lagom fuktigt, det är det locket är till för, att behålla fukten. Så rör jag om i bland och ser hur det går. Den jorden skall hamna i en låda i växthuset och det behövs för tomaterna är helt upp i hejsan, några slår snart ut. Nu är det så kallt och snöar, men snart, snart, skall det väl bli lite varmare. Varje hink med Bokashi blir en sån stor balja då det har blandats med jord. Intill den stora grå är en svart. Den hade inget lock, det är en vattenbalja som fåren har haft. Jag ställde en tom balja ovanpå så får det fungera som provisoriskt lock. Nu är det snart dags att fylla låda tre och den gamla jorden räcker till det också, och kanske en till. Det är otroligt vilka mängder det blir när man skall tömma odlingslådor. Den tömda skall fyllas med vinterull från fåren, Bokashi-jord och lite köpejord, varvat. Ullen får man dra isär och göra hål i, tomaterna planterar jag så långt ner det går för de får nya rötter på stammen, och det är ju rötter man vill ha! Så gör jag varje gång jag skolar om tomater, så långt ner det bara går och fyll med jord.
 I växthuset har jag satt ut persiljan, som tål lite kyla, med väv över. Jag har också satt lite bondbönefrön, men vi får väl se hur det går.
Under påsklovet har barnbarnet L varit här och han älskar växthuset! Och sockerärtor! Så nu skall han få en mycket fin odlingslåda som mannen har gjort, och mormor har valt frön och vi satte 18 stycket när han var här. I papperskrukor som vi snajdade till. Så fick han räkna och skriva lappar och klistra på, och en kruka med sättlök i kruka för "klippgrönt" gjorde vi också.
 Igår såg vi ett program om Moder Jords misshandlade Jord, och det var inte alls roligt, men nyttigt. Så, det är klokt att odla det man kan. I frysen har vi fortfarande lite grönsaksröra, mangold, grönkål, stekt spetskål och bär, och torkat finns purjolök, tomater, örtkryddor, grönkål, zucchini, vitlök, köpta svenska äpplen, tranbär , örtte och nypon. Lök har vi kvar av, och potatis har vi massor av. Jag har säkert glömt något men det känns roligt att ha så mycket som vi odlat själva. Av Bokashin får man också en vätska, som används som flytande gödning, och vi behöver nog inte köpa någon sådan i år. Det testar jag för fullt då vaxterna börjar bli törstiga. Vattningen blir lättare när man kan plantera ut lådor och hinkar, men då har man ju något att se fram emot.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Jag har fortfarande inte läst på om bukashi men välte nöjt ned innehållet i min varmkompost i lådan som ska vara till jordärtskockorna. Jag såg inte programmet men tänker på att den kompost vi samlar i stan borde gå tillbaka till jorden, isrället blir det biogas.