lördag 22 april 2017

Som en äggsjuk höna

Ägg är gott! Höns är trevligt! Men jag har aldrig haft några höns. Däremot kalkoner, två gånger. Jag skulle vara så duktig och snäll och kokade gröt till dem. De var rätt stora, och hungriga, de dök samtidigt, allihopa, mot den delikata gröten som jag serverade. Så drog de upp sina huvuden, samtidigt, allihopa, och tittade mycket surt på mig. Gröt, det var inte för dem. Näpp.
I alla fall så finns det ju döttrar, och söner, och en del av dem har haft och har höns. Då har jag ju fått smak på deras hemägg. Så goda och vackra. Och lite trist är det att inte ha några djur alls att prata med när man känner sig ensam och oförstådd.
Mannen har haft höns förut, och är mycket stöttade och arbetsam.
I princip ingenting är omöjligt när det gäller att göra plats och bygg om.
Så nu ligger det 15 hönsägg i yngsta dotras äggkläckningsmaskin, och vi är så äggsjuka så. Man vet ju aldrig hur det går, de har åkt en låg väg för att komma hem, och när det var nästan framme körde det ihop sig så det blev kväller innan de kom fram, hela och vackra. Bruna, terrakottafärgade med prickar på en del, och enfärgade i olika nyanser en del. Så fick de vila ett dygn. Men så skulle jag desinficera apparaten, och tji att jag hittade paketet som jag vet finns. Mannens C gjorde en utryckning och kom med glada tillrop en tips, och så fick vi igång härligheten. Den låter som skrivaren, när papperet har tagit slut, och det är så spännande så. Nu är det storm i Jämtland och jag hoppas att vi inte får strömavbrott för de blir det inte roligt för de små äggen.
Äggen kommer från rasen Welsumer, och bilden är lånad. Se text på foto.

3 kommentarer:

KataM sa...

Åh, vilka vackra fåglar. Det kommer nog att bli både fina och goda ägg.

Själv har jag precis varit iväg och köpt två fack ägg på "min" hönsgård och gladde mig åt att hönsen gick ute igen. De har varit tvungna att ha dem inomhus ett tag på grund av fågelinfluensan.

AnJa sa...

Men så mysigt! Snart kommer bloggen att krylla av djur igen!

Cecilia sa...

Åh, höns! Och egna ägg! Förstår att det är spännande nu, hoppas allt går bra!